ממשלת ישראל אישרה אמש את סגירת נמל התעופה בן גוריון החל מהלילה (שני) בחצות. ההחלטה אושרה במהלך דיון על הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין עצירת הטיסות לישראל וממנה למשך שבועיים כדי למנוע כניסת מוטציות נוספות של נגיף הקורונה והתפשטותם בישראל. יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער התארח הבוקר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על  נתניהו ועל הממשלה, שלטענתו "אפשרה במודע ייבוא של הנגיף כולל ייבוא של המוטציות". בנוסף התייחס סער למחאות האלימות במגזר החרדי.

נניח ואתה ראש הממשלה ואלה התמונות מהרחוב החרדי, איך אתה פועל אחרת?
"צריך לאכוף את החוק באופן שווה על כל אזרחי ישראל, באופן תקיף. אנחנו רואים ריאקציה לעובדה שתקופה ארוכה לא הייתה אכיפה משמעותית. היה מחדל אכיפה לגבי התקהלויות, לימודים שהתקיימו בניגוד להנחיות שחלות על כלל האזרחים".

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: מוטי אונא תיעוד מבצעי מד״א)

דוידוב: מה זה אומר אכיפה?
"מוסדות חינוך. לא יכול להיות שסוג אחד של מוסדות חינוך מקיים לימודים וסוג אחר לא. למדינה יש כלים ברישיונות ותקציבים, באמצעותם היא יכולה לאכוף את הציות לחוק". 

דוידוב: לעצור תקציבים?
"לא יכול להיות שמוסד שנהנה מתקציבי המדינה מפר את חוקיה. הדבר הזה מאוד פשוט, צריך רק נכונות לעשות שימוש". 

יוכפז: זה מספיק? חרב התמותה מרחפת מעל החברה החרדית וגם זה לא משכנע אותם לעמוד בהנחיות.
"אתה טועה בנקודה הזאת. אם המדינה משדרת במשך תקופה ארוכה, ואני לא מתייחס רק למגזר החרדי כי ראינו חתונות המוניות במגזר הערבי שהתקיימו בימי הקורונה, אבל אם המדינה משדרת חוסר נחישות ובעצם עוצמת עיניים מול העובדה שבמקומות מסוימים לא אוכפים את החוק -זה מעודד סוג מסוים של פעילות ולא נותן להבין את חומרת המצב. לכן מה שקרה בעיניי הוא ריאקציה למחדל בהתנהגות במשך תקופה מאוד ארוכה".

יוכפז: מחדל פוליטי? נובע מהיחס של נתניהו להנהגה החרדית?
"יש מחדל שמקורו בכשל ניהולי ויש מחדל שמקורו בשיקולים זרים, למה קרה מה שקרה בנתב"ג במשך שנה שלמה? פשוט כישלון ניהולי בהיקפים מטורפים. זו מדינה עם שער כניסה יחיד. באים נתניהו ואנשיו ומנסים להסביר מה קורה במדינות אירופאיות שיש להן המון שדות תעופה. אפשרו במודע ייבוא של הנגיף כולל ייבוא של המוטציות. מה היה השיקול? מי שאחראי לזה ואת זה צריכה לבדוק ועדת חקירה ממלכתית שאנחנו נקים בממשלה בראשותי, לא יכול להמשיך להנהיג את מדינת ישראל".

דוידוב: ישראל איבדה שליטה על ניהול המשבר?
"ללא ספק, אנחנו כאזרחים משלמים מחירים מאוד כבדים, ואנחנו רואים שלא משתלטים על התחלואה והתמותה. יש קושי אדיר. אנחנו שבועיים בסגר הנוכחי, זה בלתי סביר וזה נובע מאותם כשלים באכיפה בנתב"ג ואני משוכנע שגם בגלל התחבורה הציבורית, וודאי בתקופה הזאת של החורף, לצערי הכשל הניהולי של הממשלה בראשות נתניהו הביא לכך שלמרות שננקטו צעדים מאוד קשים אנחנו ב-4,500 מתים".

דוידוב: איך תגייס את החרדים לממשלה שלך אם תפעיל נגדם אכיפה?
"אני מכבד את כל המגזרים אבל אני לא תלוי באף אחד, ואני מאמין שצריך לפעול לטובת כל המדינה ולא לפי שיקולים אחרים והדבר תלוי בכוח הפוליטי שאזרחי ישראל יתנו לי והוא ייצר את כל האפשרויות - אפשר לעשות את השינוי הזה".

יוכפז: אתה רואה את המספרים? אתה אצלנו ב-14-13 מנדטים.
"זה זמני כי נתון נוסף יכריע וזה התאמה לראשות הממשלה. אם אני פי 2 ממר לפיד בהתאמה לראשות הממשלה אני מודיע לך שהמנבא החזק ביותר של הצבעה למפלגה זו מידת ההתאמה של העומד בראשה לראשות הממשלה. יש כרגע משהו שאפשר לנתח למה הוא קורה רגעית, זה יחזור למצב שהיה בשבועות האחרונים. אנחנו נהיה אלה שנוביל מול נתניהו ולציבור תהיה שאלה אחת – האם הוא רוצה שנתניהו ימשיך להוביל או שאני אקים ממשלה חדשה. הציבור רואה בי את האלטרנטיבה לנתניהו. אנחנו נוביל גם בנתוני המנדטים כאלטרנטיבה לנתניהו".