חברת הכנסת תהלה פרידמן (כחול לבן) שוחחה היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM על הוויכוח הסוער בוועדת החוקה סביב חוק הקנסות וסגירת מוסדות החינוך תוך התראה של 48 שעות. "הדרישה לסגור מוסדות חינוכיים היא בריאותית, למה להגן על פורעי חוק? אנחנו רצינו לדון בכך בוועדת הכנסת ולא בוועדת החוקה שנתונה בידיו של יו"ר יהדות התורה", הבהירה. 



הייתה ישיבה טעונה.

"זאת הייתה חוויה לא נעימה. אני אדם מאוד לא צועק מטבעי וגם אני איבדתי היום את שלוות רוחי. קודם כל אנחנו רואים מציאות מאוד קשה, אלף נפטרים בחודש האחרון ואנחנו רואים את נציגי הציבור החרדי מצד אחד אומרים לנו, 'רובנו שומרים על הסגר וזה מיעוט שולי, אנרכיסטי, עשבים שוטים', ומצד שני, שלושה ימים מגינים בחירוף נפש על זכותו של אותו מיעוט שולי לפתוח את בתי הספר. הרי על מה אנחנו מתווכחים?אנחנו דורשים את היכולת לתת צו סגירה מנהלי למוסד חינוכי שפתוח. היום חוק הקורונה מאפשר לסגור תיאטרון, כל מוסד למעט בית כנסת, מוסד חינוכי או מוסד רווחה". 

התראה של 48 שעות?
"אנחנו לא מוכנים לזה בשום פנים ואופן, אין שום סיבה. בוא ניקח את התיאטרון, יגיע פקח לתיאטרון, יש הצגה והוא יגיד עוד 48 שעות אני סוגר, זה מגוחך. יגמרו בנחת את ההצגה. אנחנו רוצים שיפסיק לפעול מיידית, אנחנו לא מוכנים לכל הניסיונות האלה לרכך למסמס ולעשות מעקפים. מההתחלה, ההחלטה של הליכוד וההתעקשות להביא את זה לוועדת חוקה שנתונה ביו"ר של יהדות התורה, ולא לוועדת הכנסת - זה לעשות טריקים ושטיקים. מההתחלה אמרנו שאנחנו רציניים עם זה, לא בשביל הפוליטיקה אלא בשביל חיי אדם".

דיון וועדת החוקה על הגדלת הקנסות. צילום: דוברות הכנסת

את אישה דתייה, האם בחינוך הממלכתי דתי בתי הספר פתוחים?
"לא, הילדים שלי חלקם לא בבית ספר שנה שלמה כמו כל הילדים בגילאי ז-י. אני ירושלמית, בירושלים עשיתי שבוע שעבר סיור, יש בירושלים 4,800 ילדים חולים עד גיל 18, 80 אחוז מהם מהחינוך החרדי. אנחנו יודעים שהווריאנט הבריטי מדבק מאוד בילדים אז אנחנו לא מדברים על פוליטיקה אלא על מצב חירום. הדרישה לסגור מוסדות חינוכיים היא בריאותית".

תנאי המחייה קשים, צפיפות גדולה, בתים קטנים. גם בבני ברק, גם בירושלים.
"נכון, אני לא משלה את עצמי שסגירת מוסדות החינוך הפתוחים תפתור את כל הבעיה, אבל זה יסייע. אני לא מצליחה להבין את נציגי הציבור החרדי והליכוד, למה להגן על פורעי החוק שפוגעים בבריאות של אנשים? אנחנו רואים את התוצאות".

האם בני גנץ הולך להכריז על משהו שקשור לסגר במסיבת העיתונאים שהוא יקיים?
"ראיתי את ההודעה למיטב ידיעתי זומנו כתבים צבאיים, נראה לי מרמז על עניין".

לא תצביעו בעד הארכת הסגר?
"אין טעם לעשות סגר אם לא אוכפים אותו, אין בזה טעם. או שזה רציני או שזה משחק, משחק לא כדאי. אני מבינה שיש מחלוקת מומחים האם אנחנו בהשתפרות או לא, האם צריך להמשיך או לא. אלה שתי סוגיות נפרדות, חייבים לאכוף, ולכן אנו מתעקשים על חוק האכיפה המוגברת. השאלה האם ממשיכים או לא, צריך לקבל עליה החלטה על בסיס נתונים".