האלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי לשעבר שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכנית ב-103FM והתייחס ליחסים בין ממשל הנשיא ג'ו ביידן בארה"ב לבין ישראל: "האמון בין ההנהגה הישראלית להנהגה האמריקאית הוא חיוני, ובמקרה הזה הוא מתחיל בגירעון משמעותי".

"לארצות הברית יש אינטרסים במזרח התיכון שחופפים את האינטרסים שלנו – הם לא רוצים פצצת גרעין באיראן, הם לא רוצים עליה של דאעש, הם לא רוצים שאיראן תהיה הגורם ההגמוני המשמעותי במזרח התיכון, והם תומכים בתהליכי שלום ונורמליזציה" המשיך ידלין. אולם לדבריו, יש פער מאוד גדול בנוגע לאופן בו צריך להגיע למטרות החשובות האלה, "בשבועיים האחרונים ראיתי ששר החוץ האמריקאי מוביל מדיניות שמסבירה לישראל – נגמר העידן בו בוושינגטון תמכו בכל מהלך ישראלי".

דוגמה אחת למדיניות היא הודעת הממשל בסוף השבוע האחרון כי ממשל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יבטל את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על פאטו בנסודה, התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שהחליטה לפתוח בחקירה נגד ישראל, כמו גם על גורמים נוספים בבית הדין. על רקע זה. ידלין התייחס להודעה, ואמר: "התמיכה של ממשל ביידן בהאג קשורה לכך שמדובר באידיאולוגיה הדמוקרטית, הם רוצים לחזק את המוסדות הבינלאומיים כמו האו"ם וכמו בית הדין הבינלאומי. הם לא בדיוק תומכים בו, אבל הם לא רוצים לשים סנקציות עליו, במיוחד לא על התובע החדש".

"בוושינגטון כיום דואגים להציף על פני השטח את הנקודות בהן הם לא מסכימים איתנו", המשיך ידלין.

על השאלה האם ממשל ביידן עוין ספציפית כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, השיב: "אי אפשר להפריד את האידיאולוגיה של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, שמאמינה בדיפלומטיה ולא רוצה בשום פנים ואופן להגיע לעוד מלחמה במזרח התיכון, אך בנוסף לכך – ולא במקום – יש חוסר אמון בראש הממשלה הנוכחי".

עמוס ידלין (צילום: יוסי אלוני)
עמוס ידלין (צילום: יוסי אלוני)

ידלין אף קרא לקיום דיאלוג בין ישראל לארה"ב בכל הנוגע לתוכנית הגרעין של איראן: "הדיאלוג הזה הכרחי ואני מטיף כבר מ-2015 לדיאלוג מקצועי וחשאי, שבמסגרתו ארצות הברית וישראל יתחייבו למטרה המשותפת שלהם – לא רק שלאיראן לא תהיה פצצה, אלא גם שאיראן לא תגיע לנקודה בה היא יכולה להחליט על פצצה ולא נוכל לעצור אותה".

הוא הוסיף כי "בכל הנוגע למדיניות, לנקודות בהן צריך לשנות מדיניות כי האיראנים לא נותנים להשיג הסכם, או מה קורה אם האיראנים פורצים לגרעין במידה ואין הסכם – על הדברים האלה לא מדברים, וזה קשור לעדו הרבה דברים שלא מדברים עליהם בגלל שאנחנו עסוקים בבחירות". לדבריו, הדרג המקצועי בישראל מאוד נחלש, אל מול דרג מקצועי מאוד חזק בארה"ב.