נשיאות הכנסת אישרה אתמול להניח על שולחנה הצעת חוק של חברי סיעות יהדות התורה וש"ס להקמת ועדה חקירה ציבורית לאירועי "אסון הילולת הרשב"י בהר מירון".

את ההצעה יזם ח"כ יעקב אשר והצטרפו אליו חברי הכנסת משה גפני, אליהו ברוכי, ישראל אייכלר, יעקב טסלר, מיכאל מלכיאלי ואוריאל בוסו.

על פי ההצעה, ועדת החקירה הציבורית תהיה בת שבעה חברים ובראשה יעמוד ראש רשות מקומית שימנה שר הפנים בהתייעצות עם יו"ר מרכז השלטון המקומי.

שאר הוועדה תורכב מנציג משרד הפנים שימנה השר הממונה, נציג המשרד לביטחון הפנים, נציג המשרד לשירותי דת שימנה השר הממונה על המשרד, נציג הרבנות שימנו הרבנים הראשיים ושני נציגי ציבור שימונו על ידי יו"ר הוועדה בתמיכת רוב החברים בה. 

בהצעת החוק נאמר כי "חברי הוועדה יהיו ככל הניתן בעלי ניסיון וידע בכל הנוגע למקומות הקדושים".

על פי ההצעה הוראות חוק ועדות חקירה יחולו על הוועדה הציבורית "בשינויים המחוייבים". הוועדה תהיה מוסמכת להמליץ על האמצעים הנדרשים כדי שהאירועים בקבר הרשב"י לא יישנו ובכלל זה המלצות בתחום התכנון, הבניין והבטיחות "והכל מבלי לפגוע במעמדו של קבר הרשב"י כמקום קדוש וההיבטים ההלכתיים החלים בקבר".

עוד מוצע כי הוועדה תחל לחקור את האירועים באסון בתוך 30 יום מתחילתו של חוק זה. מסתמן כי יוזם הצעת החוק, ח"כ אשר, יבקש מהוועדה המסדרת בכנסת לקבל פטור מחובת הנחה של 45 יום כדי שיוכל לזרז את הליכי החקיקה.

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) לא כונסה מאז שח"כ אלהרר עומדת בראשה, לאחר שהמנדט שנתן הנשיא לראש הממשלה בנימין נתניהו פקע ועבר ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

אתמול במהלך דיון בוועדת הכספים הציע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, להקים וועדת בדיקה של מנכ"לי משרדי ממשלתיים "שתבחן מה צריך לעשות כדי לקדם את הדברים למעשים באופן מיידי. הממשלות לא תפקדו לאורך השנים ואני בעד לתקן זאת מיידית, דרך ועדת בדיקה בפיקוחנו שתפעל מידית גם לביצוע".