שבוע חלף מאז תם מבצע "שומר החומות", אך בעולם עדיין מופנית ביקורת נגד ישראל בגין פגיעת צה"ל בתושבים בלתי מעורבים ברצועת עזה. האלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, התייחס הערב (חמישי), בריאיון לתוכניתם של אריה אלדד ורוני בר און ברדיו 103FM, למטרות שתקף צה"ל לאורך מבצע שומר החומות, והדגיש: "במלחמה, המטרות הלגיטימיות הן מטרות צבאיות ומטרות אויב. האתיקה של המלחמה מבינה שיהיה גם מה שנקרא בשפה המשפטית, נזק אגבי". בנוסף, התייחס ידלין להתעצמותה הגרעינית של איראן ואמר כי כעת היא יותר קרובה לפצצת אטום מאשר היום שבו ארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין. עוד אמר ידלין כי על ישראל להתרכז במאמץ הדיפלומטי. 

ידלין הסביר כי סט המטרות הלגיטימיות לתקיפה במהלך המלחמה, לפי החוק הבינלאומי, הן צבאיות ולא אזרחיות, אולם גם אזרחים יכולים להיפגע כתוצאה מזליגת ירי. לדבריו, הרגים הבכירים במערכת הביטחון לוקחים שיקול זה בחשבון לפני כל התקפה. "אזרחים תמימים שנפגעים ליד המטרות. או שעשינו מראש את החישוב, שעושים בתאי התקיפה, שהתקיפה מידתית – היקף הפגיעה יהיה כזה שמצדיק את היתרון הצבאי. לדוגמה, אם אנחנו משמידים משגר רב קני שהיה יכול לשגר רקטות לתל אביב ולהרוג אנשים, יש פה יתרון צבאי ולכן אם בתקיפה הזאת נפגע מישהו בלתי מעורב זה בסדר גמור וזה מאושר על פי כל כללי המלחמה". 

כנשאל איך צריכה המדינה להתמודד עם הצהרתה של יו"ר המועצה לזכויות אדם של האו"ם שאמרה כי תבחן את המבצע האחרון כדי לברר אם התגובה של ישראל לא הייתה מדתית, השיב ילדין: "קודם כל יש שגיאה נפוצה שחושבים שהמידתיות היא לכאורה כמה אנשים נהרגים אצלנו לעומת כמה נהרגים אצלם. לא זה הכלל, אלא שאתה צריך להוכיח שתקפת משהו שנתן לך יתרון צבאי מול היקף הפגיעה בבלתי מעורבים – זאת המידתיות. אין לי שום ציפייה ממועצת זכויות האדם, כידוע היא מורכבת מאיראן, לוב, אפגניסטן ועוד כמה". 

בנוגע לשער שפרסם הבוקר עיתון "הארץ", בו צוטטה כתבה של ה-"ניו-יורק טיימס" שהציגה את תמונותיהם של 67 הילדים שנהרגו ברצועת עזה במהלך המבצע- ועוררה סערה בארץ, אמר ידלין כי "אנו צריכים להזכיר לעצמנו וגם לעיתון 'הארץ', שיש לנו פה עסק עם אנשים שברגע שמתחיל האירוע הם כבר ביצעו שני פשעי מלחמה על פי כל הכללים הבינלאומיים - הם יורים ללא הבחנה על אזרחים והם מתחבאים מאחורי אזרחים. אני לא רוצה לקבל ציונים לא מה'ניו יורק טיימס' ולא מהאו"ם". 

עוד הוסיף ידלין כי "אני רוצה שהאנשים של 8200 והטייסים של חיל האוויר והסטודנט באוניברסיטה בישראל והתלמיד בתיכון יוכלו להסתכל על עצמם בראי ולהגיד 'יש לנו צבא שעובד על פי כללים אתיים ומוסריים נכונים'. ואני ממש לא מצטער שאנשים בארץ לא נהרגו למרות שחמאס ירה 4000 רקטות ואני לא מתכוון להתנצל על זה". 

בהמשך, התייחס ידלין להתרעתו של יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מפני רמות ההעשרה של תוכנית הגרעין האיראנית: "הזירה האיראנית מסוכנת ביותר למדינת ישראל. מאז שטראמפ פרש מהסכם הגרעין והפעיל מדיניות של מקסימום לחץ, האיראנים לא נשארו במקומם. הם לא פרשו מהסכם הגרעין, אבל הם הפרו את ההסכם, וכיום הם הרבה יותר קרובים לפצצת גרעין".

לדברי ילדין, ישראל צריכה כעת לתת הזדמנות למאמץ הדיפלומטי של האמריקאים וכי באקלים המדיני הקיים לא יהיה נכון לצאת אל מהלך צבאי. "הדיפלומטיה היא דבר שצריך לנסות אותו בהתחלה, ואם הוא לא עובד, הרי אף אחד מאיתנו לא רץ לעימות ולתקיפה ולמלחמה שתבוא או לא תבוא אחריה. אבל אחרי שנתנו צ'אנס לדיפלומטיה וזה לא הצליח ומראש האמריקנים מתחייבים לנו מה אמריקה עושה ומה אנחנו עושים אם זה לא עובד - אני חושב שכמגה אסטרטגיה לישראל זה יותר נכון מאשר לריב איתם עכשיו".