חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' תקף הערב (ראשון) את הממשלה בראיון שערך עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM. תקיפתו של סמוטריץ' הגיעה על רקע ניסיונה של הממשלה להאריך את תוקפו של החוק לאיחוד משפחות, אליו חה"כ מתנגד: "זהמתווה הנוכחי של הוראת השעה שמוארכת כל שנה יש בו כבר יותר חורים מאשר בגבינה שוויצרית".

"החוק הזה הוא טלאי על טלאי, הוא מכורסם מאוד במשך השנים גם על ידי בג"צ ואחר כך על ידי היועצים המשפטיים בתוך המשרדים השונים. החריגים היום מכניסים אלפי אנשים בשנה. שמנו על השולחן, עוד לפני הבחירות, וגם איילת שקד וגם צבי האוזר תמכו בזה, הצעת 'חוק יסוד – הגירה'. החוק הזה יטפל בכלל בכל מדיניות ההגירה של מדינת ישראל, יפתור גם את סוגיית איחוד משפחות של ערבים וייתן כלים למדינה גם אל מול מסתננים ומהגרי עבודה בלתי חוקיים, כלים שלא קיימים היום. שוב, בגלל בג"צ. זה הרבה יותר נכון, אמיתי ויציב", אמר יו"ר מפלגת הציונות הדתית.

עוד הוא הסביר כי מדובר בחוק יסוד "לכן לבג"ץ יהיה קשה לפסול אותו, ואם נצטרך, נחשק אותו בפסגת התגברות. בכנסת יש 65 ח"כים ימנים, כל 53 הח"כים של האופוזיציה תומכים בחוק הזה, רק צריך שמונה ציוניים מהקואליציה ויהיה אפשר לקדם אותו. אם הקואליציה באמת אכפת לה מטובת מדינת ישראל, מהרוב היהודי בעם, מהביטחון אז בואו נעשה תיקון טוב. שוב, ההרכב הנוכחי של הכנסת מאפשר לייצר קונצנזוס, הסכמה רחבה סביב הדבר הזה. אנחנו פנינו לקואליציה וביקשנו להידבר על העניין, נכון לרגע זה אני לא רואה שמדברים שם".

כספית ואלדד שאלו את סמוטריץ' אם במידה והחוק לא יקודם, האם יתמוך בהארכת תוקף התקנה. על כך הוא השיב: "נדון בזה בפורום ראשי מפלגות האופוזיציה. אני כן אומר בצורה חד משמעית שהתפקיד שלנו הוא לא להפיל את הקואליציה הזאת מעצמה. אני הרי כבר חודשים מסתובב וצועק כמה מסוכן שממשלה או קואליציה במדינה יהודית תסתמך על אנשים שהם, בהגדרה שלהם, אויב, תומך טרור, אנטי ציוני – זאת מפלגת רע"מ. ולא פחות מזה, לצערי, השוליים של השמאל הקיצוני הכמעט פוסט-ציוני שנמצא היום במרצ ובמפלגת העבודה".

מנסור עבאס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"התפקיד שלנו הוא לא להיות גלגל חמישי לקואליציה הזאת ולעשות לה הנשמה מלאכותית, אלא לעשות דברים טובים למדינת ישראל. אם הקואליציה חושבת שהיא יכולה לבנות על האצבעות שלנו באופן אוטומטי בלי לדבר איתנו, אז היא טועה. ואם היא רוצה לבוא לדבר ולנסות להגיע להבנות, אז בואו נדבר וננסה. יכול להיות שצריך יהיה להאריך בחודשיים את הצו הנוכחי כדי שיהיה זמן לקדם את הצעת חוק היסוד בהסכמה, יש כל מיני פתרונות ביניים", המשיך חבר הכנסת.

לאחר מכן, סמוטריץ' תקף את הקואליציה, מכיוון שלדבריו היא מונעת במכוון מהכנסת לקיים את תפקידה כמפקחת על הממשלה: "שהקואליציה הזאת מסרבת להקים ועדות, בניגוד למה שהיה מקובל עד היום, ולתת בכלל לאופוזיציה ועדות. צריך לזכור שלכנסת יש תפקיד, בין היתר, של מחוקקת, אבל גם תפקיד של מפקחת על הרשות המבצעת, על הממשלה, וצריך לתת בידיה מגוון כלי פיקוח. אנחנו פוגשים כאן את מי שעד אתמול הדמוקרטיה הייתה בגרונם והם זעקו על קץ הדמוקרטיה, אותם אנשים שהלכו לבג"צ נגד ממשלת החילופים והחוק הנורווגי וכמעט הייתה הזניה של חוקי היסוד ושל כל המסגרת הדמוקרטית שלנו".

חבר הכנסת סיכם את דבריו ואמר כי הוא רוצה "שהציבור יבין את הצביעות של מי שעד אתמול נשא על נס את הדמוקרטיה ופתאום עכשיו משתיק את האופוזיציה ולא מאפשר לכנסת להתנהל. אין הצעות דחופות לסדר היום, אין ועדות, אין חקיקה פרטית ועכשיו מגבילים את האי אמון. זו החלטה דורסנית שהתקבלה על ידי הקואליציה באמצעות רוב שהיא יצרה לעצמה. הייתה הצעה שתתקבל החלטה בהסכמה על שבוע אחד, כדי שהם יוכלו להתארגן, אבל בשום אופן לא דיברנו איתם על חודש".