הוראת השעה המוכרת בשם "חוק האזרחות והכניסה לישראל" או "חוק איחוד משפחות" מונעת מבני זוג פלסטינים של אזרחים ותושבים ישראלים לקבל מעמד בישראל.

הוראת השעה נחקקה לראשונה בשנת 2003, ומאז הממשלה והכנסת האריכו את תוקפה 17 פעמים. מחר בחצות יפקע תוקפה של ההארכה האחרונה שהתקבלה אשתקד. מדובר בהארכת הוראת השעה הנעשית בצו שמוציאה הממשלה, והכנסת מאשרת אותה בקריאה אחת.

תומכי הארכת התיקון, שהוחל לראשונה במהלך האינתיפאדה השנייה, טוענים כי הוא מוארך מדי שנה מסיבות ביטחוניות. לדבריהם, הוא נועד למנוע מצב שבו אדם שקיבל מעמד בישראל מכוח נישואיו לאזרח או תושב ישראלי ינצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע במעשי טרור. לטענתם, השב"כ העביר לממשלה דוח על הצורך בהארכת הצו.

מנגד טוענים המתנגדים כי מדובר בחוק גזעני, השולל מאלפי משפחות זכויות אדם בסיסיות, אינו מתיר להם לקבל תנאים סוציאליים, להוציא רישיון נהיגה, לקבל דרכון ושירותי בריאות ומקשה על פרנסה וקיום בכבוד. לטענת המתנגדים, הנימוק הביטחוני הוא רק תירוץ, משום שהוא מתעלם מהעובדה שרבבות פלסטינים, בהם אלפי פועלים הנכנסים מדי יום לתחומי הקו הירוק, נמצאים בישראל בהיתר וכי המניע האמיתי לאישור החוק מדי שנה הוא חשש דמוגרפי.