ח"כ ניר אורבך מימינה התייחס היום (שני) בתוכנית של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM לחוק האזרחות שצפוי לעלות להצבעה היום. אורבך התייחס לאפשרות שמרצ ורע"מ יצביעו נגד חוק האזרחות או לא יופיעו כלל להצבעה: "מאחורי הקלעים יש עדיין שיח בתוך הקואליציה כדי לפתור את הדבר הזה, ולהימנע מכך שחלק מהרכיבים הקואליציוניים לא יצביעו בעד הממשלה. זאת בהחלט סוגיה שאנחנו מנסים לפתור, ואני מקווה שהיא תיפתר עד שנגיע להצבעה במליאה".

אורבך אמר כי "מדובר בחוק שמאריכים מ-2003, חוק שנסמך על שיקולים ביטחוניים. להצביע נגד זה להטריל את המדינה. אני מצפה מהאופוזיציה שתהיה אחראית, ולא תראה לנגד עיניה רק את הפלת הממשלה אלא אל את ביטחון המדינה. זאת הציפייה שלי". 

עוד הוסיף אורבך כי "אני מקווה שבאופוזיציה יתעשתו. דבר אחד זה לעשות משחקים ומלחמות בתוך הוועדות, ודבר אחר זה להצביע נגד החוק במליאה, כשההצבעה היא שמית. אני לא רואה איך אנשים לאומיים מצביעים נגד החוק הזה. הציפייה שלי מאנשים לאומיים לתמוך בחוק איחוד המשפחות ולא ללכת נגד השקפת עולמם, לא ללכת נגד המדינה".

אורבך המשיך והסביר את משמעותו של החוק בעיניו: "חוק האזרחות הוא חוק שחוצה קואליציה ואופוזיציה. אני יכול להבין את מרצ ואת רע"מ ולהזדהות עם הכאב האידיאולוגי שלהם, גם בלי להסכים איתו לחלוטין, אך את השיקולים של המפלגות הימניות באופוזיציה אינה מצליח להבין. מאז ומעולם החוק הזה חצה מחנות, וכל מפלגה ציונית אמורה לתמוך בזה".

אורבך התייחס לכך שבקואליציה אין הסכמה לגבי החוק: "אני מצפה גם מהשותפים הקואליציוניים לתמוך בחוק הזה, אבל אני מבין את המורכבות. נכנסתי לממשלה הזאת מתוך הבנה שיש דברים מורכבים והבדלים תהומיים בהשקפות העולם של חברי הממשלה, אך רוב הזמן אנחנו נתעסק בדברים שמשותפים לנו כמו תקציב המדינה, זה האתגר הבא שלנו".

לסיום, ח"כ אורבך סיכם את השבועות הראשונים בתוך ממשלת השינוי: "זה לא סוד שמבחינה אידיאולוגית הממשלה הזאת לא הייתה האופציה הראשונה בעבורי. ניסיתי לעשות כל מה שאני יכול כדי שתהיה ממשלת ימין, אך ברגע שקיבלתי את ההחלטה ללכת עם ממשלת האחדות וממשלת השינוי, אני שלם לגמרי עם ההחלטה הזאת, ומיום ליום אני מרגיש יותר ויותר תקווה שהממשלה הזאת תעשה דברים שלא נעשו בשנים האחרונות. יש פה חיבור בין ציבורים שונים בתוך המדינה, שלא היה קיים כבר עשרות שנים. חלק גדול מהאוכלוסייה הוא עדיין לא חלק מהקואליציה הזאת, אבל אני מקווה שברגע שהם יראו שהממשלה הזאת נכנסת לתהליך עבודה ונכנסת למסלול, אז גם במפלגות אחרות ינסו למצוא את הדרך פנימה לממשלה, ואז זאת באמת תהיה התגשמות של חזון שמחבר את עם ישראל".

עוד אמר אורבך כי "אנחנו לא צריכים לעסוק בדברים שמקטבים את העם. יש דברים שאני, מבחינה אידיאולוגית, הייתי שמח לקדם, אבל אני מבין שבשנים הקרובות אצטרך לשים אותם בצד, וכך גם השותפים משמאל מבינים. יש דברים רבים בעם ישראל שמשותפים לכולם, וצריך להתחיל לקדם. אני לא קורא לזה ריפוי, כי אני לא חושב שהחברה הישראלית חולה, אבל יש הרבה דברים שצריך לשפר, ודווקא הישיבה עם ציבורים שלא היינו רגילים לשבת איתם ולדבר איתם – אני מתחיל לאהוב את זה, ומתחיל לחשוב שבאמת אפשר לקדם כך הרבה דברים".