יחרימו את דיוני ועדות הכנסת: חברי הכנסת מאיר פרוש (יהדות התורה) וחבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) הודיעו הבוקר (רביעי) כי מפלגות האופוזיציה יחרימו את דיוני הוועדות השונות של הכנסת, לאור התנהלותה של הקואליציה. את ההודעה מסרו פרוש וקרעי בדיון ועדת הכנסת, בראשותו של ח"כ ניר אורבך, בטרם עזבו את הוועדה במחאה.

"מתברר לנו שלממשלה אין כבוד לכנסת ולכן האופוזיציה לא תשתתף בדיוני הוועדות", פתח ח"כ החרדי את דבריו. לאחר מכן הוא הוסיף כי "הרכב הוועדות מעוות לגמרי ואינו משקף את יחסי הכוחות. אין איזון בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדות החשובות, ביחס שקיים בכנסת בקואליציה שחברים בה 61 ח"כים לעומת 59 חברי אופוזיציה. בוועדת הכנסת חברים תשעה ח"כים מהקואליציה מול שישה לאופוזיציה".

לטענתו, הקואליציה מבצעת שימוש רחב בסעיף 98, המאפשר לוועדה לקבוע סדרי דיון שונים מהתקנון, ובכך לצמצמם את זמן הנאומים במליאה של האופוזיציה. "אתם דורסים כל דעה ששונה מדעתכם. אני מודיע, שמהיום לא נשתתף בדיונים האלו. אין לנו כל עניין בכך. אל תזמנו אותו לדיונים, ולא תיאלצו לגייס חברים", מסר פרוש, שאף ביקש התייחסות של המחלקה המשפטית של הכנסת לנושא.

"הכנסת הפכה להיות חסרת משמעות, מפעילים את סעיף 98 בסיטונאות, גם לחוקים לא דחופים והקואליציה רומסת את האופוזיציה. מבחינתנו, ח"כ אורבך יכול לנהל את הישיבות אצלו בבית. יש פה כישלון של היועץ המשפטי של הכנסת שלא הניף דגל אדום. אם הוא לא ימנע את המצב, גם הוא יישא באחריות", סיכם חבר הכנסת מיהדות התורה את דבריו.

אחריו, ח"כ קרעי הוסיף: "משכנו את רוב ההסתייגויות לשתי הצעות החוק. השארנו מספר מצומצם של 120 הסתייגויות לכל הצע"ח שזמנן הכולל הוא כ-10 דקות לכל ח"כ. הדיון בחוק הדיינים יארך כ-10 שעות וחוק יסוד הממשלה, כ-11 שעות. צריך לתת לאופוזיציה להתבטא. אתם לא יכולים למנוע מאיתנו לדבר על חוקים שמשנים סדרי עולם בכנסת". לאחר דבריו, הוא התלווה לח"כ פרוש ושניהם יצאו מן האולם.

שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לאחר שיצאו מן הדיון, הגיב לדבריהם חבר הכנסת יבגני סובה (ישראל ביתנו) שאצר: "בדמוקרטיה יש מקום לאופוזיציה אולם לא להטרלה. מי שחושב שניתן להטריל את הקואליציה, הוא יפגוש קואליציה לוחמנית. צריך וניתן להגיע איתם להסכמות. אם שומעים מהם רק קללות והשמצות, היא תבין שלא נאפשר את זה".