"המשטרה ספגה לא מעט בשנים האחרונות": הפשיעה בעולם הערבי עלתה על גדותיה עם מספר גדול של מקרי רצח וניסיונות רצח ביישובי המגזר. על התמודדות המשטרה עם הנושא שוחח הבוקר (שלישי) השר לביטחון פנים עמר בר-לב (העבודה) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM, ואמר: "היו לא מעט תוכניות, גם של הממשלות הקודמות, אבל היו תוכניות מצוינות ולא היה יישום".

"אחד הדברים שעשיתי זה תוכנית להתמודדות עם הפשיעה ברחוב הערבי", המשיך. "הצגתי לרה"מ, וקיבלתי רוח גבית. זה כרוך בתקציב מאוד גדול של מאות מיליוני שקלים. הצגתי לשר האוצר, וגם ממנו קיבלתי רוח גבית. בימים הקרובים אמורה להיות מסיבת עיתונאים של רה"מ ושלי בנושא זה, ושם נציג את עיקרי התוכנית. בסופו של דבר, את הכסף סופרים ביציאה מהבנק. אני מקווה שאחרי דיוני התקציב באמת יהיה התקציב שכולם מדברים עליו בשביל לקיים את התוכנית הזאת, ואם יהיה נראה בחודשים הקרובים שינויים איטיים, זה לא יהיה בבת אחת", הוסיף.

כשנשאל האם צריך "להעיר" את המשטרה בעקבות החשיפות התקשורתיות סביב סוכן הדוגמניות שי אביטל לדוגמה, השיב בר-לב: "המשטרה ספגה לא מעט על הראש בשנים האחרונות, שנתיים שלא היו מפכ"ל ורק ממלא מקום, דרך מהלכים שנתניהו עשה נגד, בין היתר, משטרת ישראל. לכן, מצאתי משטרה די מדוכאת ובמידה רבה בצדק. אחת המשימות שלי היא ברחוב הערבי, ולא רק. גם בנושא של פשיעה, נקרא לזה 'מגדרית', זנות, רצח נשים וכן הלאה. מיניתי יועצת שתעסוק אצלי במשרד ותעקוב אחר הנושאים האלה. מזה שבוע יש אצלי בלשכה אישה בשם יעל סיני שזה תפקידה להתמודד עם הדברים האלה, להפנות את תשומת הלב שלי ושל הגורמים במשטרה והגורמים בפרקליטות ולראות שהדברים האלה קורים, שמתחיל שינוי".

"כל הדרגים הופתעו מההתפרעויות"

כשנשאל על סוגיית ההתפרעויות שהתרחשו ביישובים המעורבים בארץ בזמן מבצע שומר החומות, אמר: "אני מבין שכולם הופתעו, גם המשטרה הופתעה הפתעה אסטרטגית וגם השב"כ. מה שאני מבין, שכל מי שחשב שפשיעה ברחוב הערבי היא רק ברחוב הערבי, זה ממש לא נכון, כי ראינו במהומות האלה קריאות לאומניות כנגד זהות ישראל. לא ברור איפה נגמרת הפשיעה וזה מתחיל. התשובה היא שאין גבול, לכן אני חושב שצריכה להיות פעולה משותפת של המשטרה ושל השב"כ, וזה חלק מהכוונה שלי בתוכנית שהצגתי לרה"מ. ברור לחלוטין שהיום אין גבול, והאמירות בעבר שהפשיעה לא פוגעת בביטחון המדינה, ברור לכולם אחרי המהומות שהיו בערים המעורבות שהמציאות אחרת ויש פגיעה בביטחון מדינת ישראל".

מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"אם רק השב"כ ומשטרת ישראל היו מתריעים, הייתי אומר אולי כן, אבל לצערי כולם הופתעו", השיב בר-לב. "ממש כולם כולל עד ראש הממשלה ועד אליי שהייתי חבר כנסת בתקופה הזאת ולא השר לבט"פ". עוד אמר: "בהחלט יש הבנה והכרה גם אצל השב"כ שהפשיעה ברחוב הערבי לא מסתיימת בפשיעה, ואין לה קשר בזהותה של מדינת ישראל. זה הדרדר למקומות שראינו שיש פגיעה בגרעין המאוד בסיסי או מאוד אחיד שהיינו רוצים לראות בחברה הישראלית".

כשנשאל איך מונעים את האירוע הבא, השיב: "בין היתר על ידי זה שמעתה ברור שזה לא רק ענייני פשיעה, ולכן ברור ששת"פ מצוין שקיים מאז שומר החומות בן השב"כ למשטרת ישראל צריך להימשך וזה גם עניין של מאבק במשפחות הפשע. הקמת שתי מחלקות לפשיעה כלכלית במגזר הערבי, ממשיך בזה שהמפכ"ל הקים מחוז שכל ייעודו להתמודד עם הפשיעה ברחוב הערבי ולעשות שת"פ ולעבוד יחד".