חברי הכנסת של סייעת תקווה חדשה הגישו היום (שלישי) את הצעת חוק הקובעת כי "לא יכהן כראש ממשלה מי שהוגש נגדו כתב אישום, והוא תלוי ועומד".מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה הנוגע לכשירות משפטית לכהונת ראש ממשלה וראש ממשלה חלופי.

את הצעת החוק, המכונה "חוק נתניהו". הגישה ח"כ מיכל שיר סגן וחתומים עליה גם חברי הסייעה מאיר יצחק הלוי, בני בגין, שרן השכל וצבי האוזר.

ההצעה קובעת כי אדם שעומדים נגדו כתבי אישום, אינו כשיר לשמש כראש ממשלה או ראש ממשלה חלופי, וכן קובעת כי במידה והוגש נגד ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי כתב אישום, הוא ייאלץ להתפטר מתפקידו בתוך שלושים ימים מיום הגשת כתב האישום.

ח"כ שיר אמרה עם הגשת הצעת החוק: “חוק הכרחי בספר החוקים של מדינת ישראל שבה יש רק תפקיד ציבורי אחד שבו ניתן לכהן תחת כתבי אישום והוא תפקיד ראש הממשלה. הגיע הזמן להשיב את ההוד וההדר למדינת ישראל”. 

בדברי ההסבר של ההצעה נכתב בין היתר כי "קיים חשש כי תפקודו של משרת ציבור יפגע בצורה משמעותית בעת שהוא נתון ללחצים משפטיים, ושיקול הדעת שיפעיל לא תמיד יהיה לטובת הציבור. ככל שמשרת הציבור מכהן בתפקיד בעל השפעה גדולה יותר על מהלך החיים במדינה, גדל הסיכון שבקבלת החלטה לא לטובת הציבור".

כמו כן, צוין כי הצעה דומה הוגשה בשנת 2008 במהלך כהונת הכנסת ה-17 והיא אף זכתה לתמיכת רוב חברי הכנסת, בין היתר מהליכוד, ש"ס, אגודת ישראל ודגל התורה.

כזכור, לפני כשבועיים דווח במהדורה המרכזית בחדשות 13 כי התגלתה מחלוקת בין שרת הפנים איילת שקד לבין ראש הממשלה, נפתלי בנט, סביב החוק. על פי הדיווח, בעוד השרה הביעה התנגדותה להצעה,  ראש הממשלה פעל לאישור קידומה. בהסכם הקואליציוני בין יש עתיד ותקווה חדשה, קיימת התייחסות לחקיקה שמטרתה להגביל כהונה של ראש ממשלה כמו גם את חוק הצינון שיגביל את נתניהו, אלא שימינה כבר אז הביעה התנגדותה לחוק.