לנוכח השיח המדרדר בכנסת ותרבות הדיון שבאה לידי ביטוי במליאה ובוועדות בגידופים, מתכנסת הבוקר (רביעי) ועדת הכנסת לדיון דחוף בעניין יצירת "שיח מכבד – בונים תרבות דיבור ביחד". רק אתמול הטיח ח"כ משה אבוטבול מש"ס לעבר ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) במליאה "וודקה, וודקה" בעת שזה נאם במליאה, ואילו יו"ר ש"ס הטיח השבוע לעבר ראש הממשלה נפתלי בנט, במהלך דיון 40 החתימות, "אתה חתיכת שקרן".

ועדת הכנסת בדיון על "שיח מכבד" (צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, אמר בפתח הדיון: "מה שנראה ביום השבעת הממשלה, לא היה דבר כזה מעולם. אמרו את זה ותיקי הבית. אומרים את זה שרי העבר מכל הצדדים. כולנו חטאנו. ישראל הראשונה או השנייה, האם לא הגיע הזמן לישראל השלישית? בואו נפריד את היריבות הפוליטית מתרבות השיח".

חבר הכנסת שלמה קרעי תקף: "נעשה שימוש בביטויים כמו 'אפסים', 'חבורה של נוכלים'". יו"ר הכנסת השיב לו: "אמרתי שחטאתי. אני לא נקי. חברי לא נקיים. הצד השני לא נקי. האם בגלל מה שקרה בעבר השיח המפלג הזה המאשים הזה הלא תרבותי הזה לא הגיע זמן למתוח קו?" ח"כ קרעי: "אל תטיפו לי מוסר".

שלמה קרעי (צילום: דוברות הכנסת)
שלמה קרעי (צילום: דוברות הכנסת)


חבר הכנסת יוסי שיין (ישראל ביתנו) אמר: "ליושבי ראש יש אחריות. אנו בעולם של תשומת לב ציבורית שבונה את האישיות של האדם הפרוקבטיבי. הדיון נועד לעשות שינוי צריך פרטנרים לשינוי, אם אין פרטנר אין מה לעשות. אם כן חובה עלינו להחליט מה כללי המשחק". שפע הוסיף: "כולנו נופלים בשיח הזה. אנחנו צריכים להבין את המשמעות של איך זה נראה כלפי הציבור".   

חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה): "כינויים כמו אפס שקרן וזבל יצאו מהבית הזה. אלה דברים בלתי נסבלים. צריך לעשות מעשה ולעצור את זה, המצב בלתי נסבל. לכן יש צורך באמנה מוסכמת, עליה חתומים כל חברי הכנסת וקביעת מילים לא ראויות להוציא אותם בהסכמה מהרפטואר".

את הדיון יזמו יו"ר סיעת העבודה ח"כ רם שפע ויו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין "נוכח המגמה המדאיגה הרווחת לאחרונה, ביחס להתנהגותם הלקויה ומבישה חברי הכנסת בדיוני המליאה ובפרט בעת ההצבעות".

במכתב ששלחו ליו"ר הועדה, ח"כ ניר אורבך (ימינה) כתבו השניים כי "חברי הכנסת כנבחרי הציבור של העם, מחוייבים ראשית בדוגמא אישית וציבורית וכבוד הדדי האחד כלפי השניה, על אף היריבות והמחלוקות האידיאולוגיות בתפיסות העולם שלהם ושלהן. עולה החשש כי אם לא נשכיל לעצור מגמה זו בהקדם, האווירה האלימה תתעצם והיא עלולה לשאת ביטויים חמורים". 

"חשוב מכך אמון הציבור בנבחריו ובנבחרותיו וערכי הדמוקרטיה הישראלית ינזקו ויפגו קשות. צבר האירועים שחווינו לאחרונה במליאת הכנסת חורגים מהתנהלות תקינה ולגיטמית של חילוקי דעות בין יריבים פוליטים". 

"כך למשל הטעו בגלוי ויודעין חברי כנסת בעת ההצבעה על הצעה לסדר את מזכירת הכנסת בדבר אופי הצבעתו של ח"כ אחר, נשמעו קריאות "מחבל" ע"י ח"כ אחד כלפי אחר, הפרעות מרובות בזמן הצבעות ושימוש בלתי סביר בקריאות בינים רבות אשר מנעו מהדוברים לשאת דברים ואת מהלכו  התקין של הדיון". 

לדבריהם "התנהלות זו הפוגעת הן בדיוני המליאה התקינים ולעיתים אף בטוהר הצבעות במליאת הכנסת ע"י חברי  הכנסת עצמם, אינה ראויה, פוגעת בכבוד הכנסת ובאמון הציבור בנבחריו. לאור חומרת האירועים".

לפיכך הם מבקשים "לבחון בכובד ראש את הצעדים וההליכים הנדרשים שיבטיחו השבת הסדר על כנו וקיום כללי ההתנהלות המקובלים והראויים עם נבחרי הציבור במשכן". במסגרת זאת יציע ח"כ שפע להחתים את חברי הכנסת על אמנה שבה יתחייבו לשמור על כללי האתיקה ולנהל שיח מכובד במשכן.