על רקע המשבר המדיני עם פולין מציע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) לבטל את מסעות התלמידים לפולין - ובמקום זאת להגביר בארץ את הלמידה וההעמקה על תקופת השואה ומלחמת העולם השנייה.

בפוסט שפרסם אתמול בפייסבוק כתב ח"כ ביטון כי "המשבר המדיני עם פולין הוא הזדמנות לשינוי מדיניות בחינוך לימודי השואה ומלחמת העולם השנייה".

לדבריו "המסעות לפולין חשובים מאוד, אך יצאו מפרופורציות: החל מהתשלומים המופרזים של ההורים, שמחלקים את תלמידי התיכון לאלו שיש בידיהם ולאלו שידם אינה משגת, וכלה בעובדה שהלימודים והידע שמקבלים התלמידים מתרכזים בשואה שהתקיימה במרכז אירופה בלבד".

"הלמידה וההעמקה יכולה להיות משמעותית הרבה יותר כאן בארץ, תוך כדי חיזוק מוזיאונים, מרכזי מורשת ומיזמי זיכרון, והקמת מוסדות נוספים לקהילות יהודיות שונות, בהן גם יהדות ספרד והמזרח, כפי שהמליצה ועדת ביטון לפני כחמש שנים", הדגיש. "זאת במקום לכלכל את פולין בהשקעת אלפי שקלים לכל תלמיד ישראלי".

בתוך כך הגיב אתמול משרד החוץ הפולני בחריפות לצעדים שעליהם הודיע שר החוץ יאיר לפיד: "אנחנו מתייחסים בשלילה להתנהגות משרד החוץ הישראלי ולהחלטה הלא מבוססת להוריד את דרג הנציגות הדיפלומטית בוורשה", נמסר בהודעת המשרד. "ממשלת פולין תפעל בהתאם מתוך תשומת לב לעקרון הסימטריה המתחייב ביחסים דו־צדדיים".

טליה לדור פרשר, ראש חטיבת אירופה במשרד החוץ, הגיבה אתמול לסערה בראיון לרדיו 103FM ואמרה: "השגריר שלנו נשאר בארץ, והשגריר שלהם - הצענו בחום שיאריך את חופשתו עד שנראה איך הדברים מתפתחים".

לפיכך, ההערכה כרגע היא שפולין תיישם את הצעת משרד החוץ שלא להחזיר את שגרירה לישראל וייתכן שתנמיך את דרג הייצוג עוד יותר.

איומים נשמעו גם על המשך שיתופי הפעולה בין שתי המדינות, כולל בתחומי הביטחון והתרבות. יקוב קומוך, יועצו המדיני של נשיא פולין אנדז'יי דודה, אמר בראיון לתקשורת המקומית כי תגובתו של השר לפיד להעברת חוק הרכוש הייתה "היסטרית ומנוגדת לכל נורמה דיפלומטית" וציין כי הוא מקווה ש"הישראלים, שלא חסרים להם דיפלומטים מצוינים, יתקררו ויחשבו על המצב הזה". לדבריו, החוק החדש משרת את האינטרסים של פולין ומספק הגנה למשפחות פולניות "מפני המאפיה".

אנדז'יי דודה, נשיא פולין (צילום: רויטרס)
אנדז'יי דודה, נשיא פולין (צילום: רויטרס)

כדי להצדיק את החלטתו לחתום על אישור החוק טען הנשיא דודה כי על זכויות הירושה של הרכוש השתלטו קבוצות עבריינים, וכי נכסים רבים עברו לידי ארגוני מאפיה.

בפולין אכן היו בשנים האחרונות שערוריות על רקע העברת רכוש יהודי שלא נדרש לידי גופים של "קהילות יהודיות" שהתארגנו במיוחד, כשבראשם עומדים לא יהודים או כאלה ש"גילו שורשים יהודים". הנכסים, כולל בתי כנסת לשעבר, נמכרו אחר כך ועל שטחם הוקמו מלונות ומיזמים אחרים. גם פוליטיקאים, כולל ראשת עיריית ורשה, הואשמו כי משפחותיהם מכרו בשעתן נכסים "נטושים" שקיבלו בזול.

ארגון שארית הפליטה של ניצולי מחנה ברגן־בלזן בישראל פרסם אתמול הודעה שבה הוא מחזק את ידיהם של שר החוץ יאיר לפיד ומשרד החוץ בעמדתם התקיפה כלפי פולין.

בהודעה שפרסם יו"ר הארגון שרגא מילשטיין נאמר כי "ההתנהגות של ממשלת פולין בשנים האחרונות ראויה, לדעתנו, לכל גינוי אנושי ודמוקרטי. פולין מתעלמת מעיקרון חשוב של הדמוקרטיה הליברלית - ערך הרכוש הפרטי. היא מדגישה, לצערנו, כי דבר לא נשתנה והלקח לא נלמד".