יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, על מנת להתייחס לסערת חאן אל אחמר, אשר ממשלת ישראל הודיעה כי בכוונתה לבקש דחייה נוספת בביצוע פינוי היישוב: "חאן אל אחמר הוא סמל, מי שעובר שם רואה את המאמצים של הרשות הפלסטינית להששתלט על כל המרחב של כביש אחד, לייצר רצף מראמללה ועד ירדן, יש שם המון בניה לא חוקית. המקום הוא מקרה בוחן לאוזלת יד שהתקיימה במשך הרבה מאוד שנים", הצהיר סמוטריץ'.

חבר הכנסת הסביר בתחילת דבריו כי הוא חתום, כעורך דין, על אחת העתירות לבג"ץ בנושא היישוב, אך לדעתו אסור שבית המשפט העליון יתערב בנושא: "אוי ואבוי אם בג"ץ יכריח את המדינה לעשות משהו ויתערב בסדרי עדיפויות ושיקולים. יש פה אירוע עם השלכות מדיניות ובינלאומיות, ההחלטה צריכה להיות של הדרג המדיני והפוליטי, שהוא זה שיישא אחר כך בתוצאות ובאחריות".

לאחר שהשדרים טענו כי גם ראש הממשלה לשעבר, יו"ר האופוזיציה כיום, בנימין נתניהו, לא הזיז את חאן אל אחמר, השיב סמוטריץ' כי "זה נכון. התירוץ של הממשלה הרעה הזו לכל הדברים שהיא לא עושה, זה שגם נתניהו לא עושה. אמרתי לנתניהו, גם אחרי שנחשפתי לחומרים והחששות, שאני איתן בדעתי שדווקא בגלל כל האלמנטים האלו, פינוי המקום זה הדבר הנכון. זה לא רק מקבץ הפחונים, זה העיקרון מי שולט בשטח".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לטענתו, בחאן אל אחמר, הימין הישראלי "צודק ב-200%, זה לא חוקי. כשאנחנו נמנעים מלפנות אותו, אנחנו מודים שיש משהו אמיתי בטענות התושבים שם ואז אנחנו מזמינים את הלחץ הבינלאומי. אסור להיכנע לא ללחץ הצבוע של הקהילה הבינלאומית ולא לאיומים של התובעת בהאג. המציאות מלמדת שכאשר אנחנו נכנעים אנחנו רק מזמינים על עצמנו עוד יותר לחצים". 

"אני לא מוכן להודות שאנחנו לא בסדר. זה לא שוק, או שאנחנו צודקים או שלא, לצערי יש בישראל אנשים שחושבים שאנחנו לא צודקים, ויש את הצד שלי שהוא הרוב בארץ, שאומר שההתיישבות היא הדבר הצודק והמוסרי ביותר. אין דבר כזה עם פלסטיני, לערבים אין שם זכויות ובטח לא אסטרטגיות ומדיניות. אם אני בצד הצודק אני אומר שחאן אל אחמר חייב להתפנות, להתפנות וכמוהו עוד הרבה מקבצים של בנייה לא חוקית, שלא נבנתה כתוצאה ממצוקת דיור אלא כחלק מתהליך סדור עם רציונל מאוד ברור כדי לקבוע עובדות בשטח ולכפות עלינו מדינה פלסטינית", המשיך חבר הכנסת.

לאחר מכן, סמוטריץ' התייחס למותו של הלוחם בראל חדריה שמואלי: "פה זה לא תוצאה של הוראות הפתיחה באש הכלליות, שגם עליהן יש לי הסגות. צריך להיות ברור שהדבר המוסרי הוא להבין ששערה של חייל אחד שלנו לא צריכה ליפול מראשו גם אם זה אומר הרבה מאוד נפגעים מהצד השני. אנחנו הצד הצודק". 

"האירוע פה הוא קו כללי שמוכתב כמוסכמה מדינית המבקשת להכיל את האירועים, להרגיע ולא ליצור הסלמה בשטח. הסיבות הן בראש ובראשונה פוליטיות. . יש כלל ברזל בצבא שיש מרחב ביטחון של 100 מטרים ומי שמתקרב חוטף. פה הייתה הנחיה לפי מה שאני מבין, של הדרג המדיני שביקשה להכיל. העובדה היא שנתנו למחבלים להתקרב לגדר בטענה שאף אחד לא חשב שיגיע מישהו עם אקדח בתחתונים. עצם העובדה שנתנו להם להתקרב למרחב הסטרילי זה לא בסדר. טרור צריך לגדוע ביד ברזל ובשום פנים לא להכיל. כשאתה מגלה חולשה וחשש אתה אחר כך מקבל הסלמה יותר משמעותית. אני מקווה שמי שצריך להפיק את הלקחים יפיק אותם", הוא סיכם.