ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק המשותפת של שר המשפטים גדעון סער ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שביקשה להכפיל את סכום הפיצויים שבתי המשפט יוכלו לפסוק בתביעות שעוסקות בגזענות ואפליה. על פי החוק החדש, הסכום המרבי שיוכל להיפסק יעמוד על 100 אלף שקלים, ללא צורך בהוכחת נזק. 

חוק איסור אפליה קובע כי מי שעיסוקו סיפוק מוצר, שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה את מקבלי שירותיו מחמת גזע, דת, לאום, ארץ מוצא או מין. מנתונים שהובאו בפני משרד המשפטים עולה כי קיימת תת אכיפה בנוגע לאיסור האפליה הקבוע בחוק. במסגרת זו נמצא כי נפגעים רבים מאפליה בוחרים שלא לנקוט בהליכים אזרחיים. הכפלת סכום הפיצוי אותו מוסמך בית המשפט לפסוק בלא הוכחת נזק, מיועדת לעודד נפגעי עבירת אפליה לפתוח בהליכים פליליים ולעמוד על זכותם לפיצויים.

שר המשפטים גדעון סער מסר בעקבות אישור הצעת החוק בוועדה: ״בגזענות יש לטפל במלוא החומרה. הכפלת הפיצויים תעודד נפגעי גזענות לממש את זכותם בבית המשפט, ותיתן לבית המשפט כלים משמעותיים יותר ליצירת הרתעה". 

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הוסיפה: "מודה לשר המשפטים על קידום הצעת החוק, יחד בממשלה אנו נחושים להאבק בגזענות ואפליה. התיקון אותו אנו מעבירים היום חיוני למאבק באפליה, אנו שומעים כל הזמן על עוד ועוד מקרים של אפליה בגין צבע עור, מגדר, מין, נטייה מינית, דת ועוד וזו תופעה שחייבים לעקור מהשורש". השרה הוסיפה כי "התיקון היום הוא עוד צעד בסל ההתמודדיות עם התופעה ויעודד אנשים שחוו אפליה לתבוע ולקבל פיצויים".