ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (שני) במיסוי הכלים החד-פעמיים. במהלך הדיון סערו הרוחות ופרץ עימות בין השרה להגנת הסביבה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) לבין חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד), לאחר שקרעי טען כי "כל המיסים האלה הם אנטי-חרדים ומטרתם להכניס כסף לקופת המדינה".

בפתח הדיון אמרה זנדברג: "ישראל מכורה לפלסטיק חד פעמי, בפרט בכלי שולחן, ומזה הגיעה העת להיגמל. התועלת בכלים חד פעמיים היא קצרת טווח. במונחים כלכלים מהווה הנושא כשל שוק, ומקום מאוד נכון להתערבות ממשלתית, שהיא רכה אגב. כלים חד פעמיים הם קצרי חיים מטבעם, והופכים לנזק סביבתי, גורמים לזיהום הים, השטחים הציבוריים, ולנזק משמעותי מאוד בזיהומם".

היא ציינה גם כי "באיחוד האירופי בחרו לאסור לחלוטין את השימוש בסוגים רבים של פלסטיק חד פעמי. רוב הסיכויים שגם מדינת ישראל תגיע לשם. בשלב הזה לא בחרנו לאסור. אימוץ הגישה האירופית תביא להפחתה גדולה יותר מהטלת המס, למרות זאת בחרנו בשלב זה בדרך המיסוי, כי אנחנו קשובים למאפייני הביקוש הישראלי. זה המס היחיד בעולם שנועד לא לשלם אותו, המטרה של המס הזה היא להפחית עד להפסיק את השימוש בכלים חד פעמים, כי הם מזיקים ומזהמים. המטרה היא לעבור לכלים רב פעמים בצורה הדרגתית. כל ילד וכל מבוגר יכול וצריך לשטוף כוס וצלחת".

תמר זנדברג (צילום: יעל צור)
תמר זנדברג (צילום: יעל צור)

קרעי אמר בתגובה כי "כל המיסים האלה הם אנטי חרדים ומטרתם להכניס כסף לקופת המדינה". זנדברג השיבה כי "המטרה היא לא להפוך את האירוע לפוליטי. אני פונה אליכם עמיתיי חברי הכנסת, מדובר במהלך חיוני והכרחי לטובת הסביבה והילדים של כולנו. מדובר במהלך שהוא חלק מצעדים שונים ומהלך כולל".

על כך אמר קרעי: "אתם פוגעים במשפחות קשות יום", ואילו ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הוסיף: "אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים".

שלמה קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
שלמה קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר בתגובה לדבריו של גפני: "אתה לא לוקח בחשבון את המיקרופלסטיק שמגיע לגוף של הילדים והנכדים שלך ואתה הולך אחרי פופוליזם. זה מס חברתי ובריאותי חשוב".

זנדברג אמרה: "אני מבינה את הוויכוח הפוליטי סביב זה אבל מדובר במהלך חיוני והכרחי. כולנו מטיילים בנחלים ובשמורות הטבע ונהנים. זה חלק ממהלך שהרציונל שלו הוא לטובת הבריאות והסביבה של כלל אזרחי המדינה".