נשיא המדינה, יצחק הרצוג, "זכה" אמש לביקורת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית לאחר שפורסם כי יגיע בשבוע הבא לאירוע הדלקת נרות חנוכה במערת המכפלה. הבוקר (חמישי) שוחח ח"כ מוסי רז (מרצ) בנושא עם גיא פלג וניסים משעל ב-103FM.

"אני לא כועס, לא תוקף ולא מתרגז. אני פשוט מבקר את ההחלטה שלו להדליק נר במקום כל כך שנוי במחלוקת. מערת המכפלה היא חלק מההתנחלות בחברון והשליטה שם היא חלק מהשליטה בשטחים, ואם היא לא שנויה במחלקות אז אינני יודע מה שנוי במחלוקת", פתח רז את דבריו. 

"תראו, האם היה נשיא לפניו שהדליק נר חנוכה במערת המכפלה? התשובה היא שלילית. לפניו, היו גם נשיאים שסירבו לבקר בשטחים בגלל העובדה שהנושא הזה שנוי במחלוקת. תראו, מה שקורה בחברון זה זיקוק העוול של השליטה בשטחים בעקבות הטבח שבוצע בזמנו באותה מערת מכפלה. אותו המקום עצמו לפני כ־28 שנה. אני לא אמרתי להחרים. הוא יכול להדליק במעוזים של הציונות הדתית, כמו קיבוץ סעד, בית שמש, בני ברק. חסרים מקומות להדליק נר חנוכה?", הוסיף.

"במקרה הזה הוא שגה. הרי באותה מערת מכפלה התרחש הטבח, ומאז מה שהם עוברים שם זה עונש לקורבנות. אני ראיתי אותו אתמול במקרה יש להגיד, בעת ניחום אבלים אצל משפחת קיי במודיעין והוא אמר לי 'אל תכעס עליי', ואמרתי לו שאני לא כועס עליו, אבל אני חושב שההחלטה שלו לא נכונה. הוא נשיא טוב ואהוב, אבל יש ביקורת. במקרה הזה הוא שגה. אני מבין שהוא הנשיא של כולם ודווקא משום כך הוא לא היה צריך להדליק שם. בחנוכה מדליקים שמונה ימים,  והוא היה יכול למצוא מקומות אחרים. זה מקום שנערך בו טבח והוא לב ליבה של האפליה של התושבים בחברון, ואם יש רוע בכיבוש הוא שם", סיים ח"כ רז. 

"התפקיד הראשי של הנשיא הוא לשמש דמות מאחדת, לכן המעשה שלו לא נכון"

בתוך כך, חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) שוחח הבוקר עם ינון מגל ויריב אופנהיימר והתייחס גם הוא לדברים: "אנחנו נציל את ישראל מידי עצמה, מגורמים קיצוניים שרוצים לספח לתוכנו מיליוני פלסטינים ובזה לסיים את המפעל הציוני".

כשנשאל האם הם לא הלכו רחוק מדי עם הביקורת, השיב גולן: "אני חושב שאנחנו עוסקים בנושא רגיש, ומה אפשר לעשות? כל פיפס בנושא הופך לעצב חשוף".

"אני חושב שהתפקיד הראשי של הנשיא הוא לשמש דמות מאחדת. דמות שמייצגת את מה שקורה בישראל. לכן אני חושב שפה המעשה שלו לא נכון, אני במקומו לא הייתי עושה את זה. תבינו, אני קשור למערת המכפלה בכל נימי נפשי, הייתי שם עשרות פעמים ויש לי קשר רגשי עמוק למקום, אבל אני חושב שאי אפשר להתעלם מכך שזה עניין רגיש פוליטית ושנוי במחלוקת ואני חושב שלא נכון שהוא יעשה זאת", הוסיף.

בהמשך הראיון התייחס גולן לכך שהוועדה המקומית בירושלים אישרה בנייה בעטרות, שעל פי תכנית טראמפ אמור להיות שטח פלסטיני: "בוודאי שמרצ מתנגדת לזה, אבל אני לא יודע מה יקרה עם זה בסופו של דבר. אבל ככה או ככה אנחנו לא יכולים להתחמק מהסוגייה הכי מהותית – לאן פנינו? לספח מיליוני פלסטינים אלינו או להיפרד מהם?".

על החלטת שר החקלאות עודד פורר לבטל את הפיקוח על החמאה, אמר: "אני חושב שהשר פה שוגה בזה שמעל לגלי האתר הוא מנסה לקדם אג'נדה אולטרה קפיטליסטית שהיא גם לא נכונה אגב, הממשלה כל הזמן מתערבת במה שקורה בשוק. בכל המדינות המתקדמות יש לחקלאות רמה מסוימת של רגולציה ותכנון".

"אני אתן לכם דוגמה, משק החלב חייב להיות מתוכנן – אי אפשר לנהל אותו בלי תיכנון מרכזי. זה מה שהביא לכך שהתפוקה לפרה בישראל היא אחת מהגבוהות בעולם. אני רוצה להבהיר – אנחנו לא נגד תחרות, להפך, אנחנו בעד וחושבים שיש לעשות את זה בצורה ברורה ומסודרת. לכן אני מציע להוריד את הטונים. אנחנו לא רוצים לפגוע בחקלאים, הם מיישבים את ארצנו", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm