ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת תדון היום (שלישי) בשאלה אם להפוך את הפוקר לענף ספורט חוקי בישראל, ולאפשר מעתה לקיים בארץ טורנירים רשמיים של משחק הקלפים הפופולרי.

את הדיון יוזמת יו"ר הועדה, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), שאף הגישה הצעת חוק פרטית בנושא במטרה להכיר בפוקר כענף ספורט תחרותי, תחת מערכת כללים סדורה ולפי רישיון שיינתן על ידי המדינה.

קמפיין התאגדות שחקני הפוקר בישראל (צילום: מתוך דף הפייסבוק של התאגדות שחקני הפוקר בישראל)
קמפיין התאגדות שחקני הפוקר בישראל (צילום: מתוך דף הפייסבוק של התאגדות שחקני הפוקר בישראל)

כיום הפוקר מוגדר בישראל כהימור לא חוקי, ובכוונתה של השכל להביא להכרה בפוקר כספורט התלוי בכישורי המשתתפים ולא כמשחק מזל או הימורים. הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ השכל עוד בכנסת ה־20, אך בשל פיזורה של זו ההצעה לא קודמה וכעת היא שבה ומעלה אותה מחדש.

"פוקר הפך בישראל למשחק הימורים לא חוקי, אולם פוקר הינו משחק שדורש כישורים ולא מסתמך רק על מזל. במדינות רבות בעולם המערבי מתקיימים טורנירים של המשחק בדיוק כמו שחמט ומשחקי חשיבה אחרים", הסבירה ח"כ השכל את היוזמה.

לדבריה: "שחקנים ישראלים שמתחרים בטורנירים ברחבי העולם נדרשים לשלם מס הכנסה של חצי מסכום הזכייה, בעוד שבארץ המשחק אינו חוקי. לכן קיים כאן דיסוננס שעליו נדון בוועדה. בנוסף אקדם את הצעת החוק שלי בנושא, שתסדיר את הפוקר בישראל".

מאחורי היוזמה לאסדרת הפוקר בחקיקה עומדת עמותת הפוקר הישראלית בראשות סטס טישקביץ', שאף ערכה בעבר מבצע גיוס המונים ובמסגרתו נתרמו לטובת הקמפיין כ־250 אלף שקל. חברי העמותה טוענים כי מצד אחד, מדובר במשחק הפופולרי ביותר במדינה. מדי ערב נערכים אינספור משחקים חבריים בבתים פרטיים וברחבי הרשת. 

שרן השכל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרן השכל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שחקנים ישראלים נוסעים בהמוניהם לסבבי הפוקר הגדולים בעולם – וחלקם גורפים גם הישגים מצוינים. מצד שני, המשחק עדיין נחשב מבחינת המדינה כמשחק שעיקרו מזל – ולכן הוא אינו חוקי, זאת בניגוד לרוב מדינות המערב שהעניקו לו מעמד חוקי.

מלבד טישקביץ ישתתפו בדיון היום גם מנכ״ל התאגדות הפוקר שמעון יפה, יועמ"ש התאגדות שחקני הפוקר בישראל עו"ד איתמר גלזר, שחקני פוקר פעילים וכן נציגי המועצה להסדר ההימורים בספורט ומשרדי הממשלה השונים. בתום הדיון יתברר אם לשחקני הפוקר בישראל "הלך קלף משוגע", או אם המחוקק עדיין מחזיק את הקלפים קרוב לחזה.