ראשי ההנהגה החקלאית, התאחדות חקלאי ישראל, תנועת המושבים ומאות חקלאים, הגיעו להפגין היום (שלישי) מול הכנסת, שעה שוועדת הכלכלה בראשותו של חבר הכנסת מיכאל ביטון, ממשיכה לדון בתקנות מועצת הלול, לקביעת מכסות לייצור ביצים לשנת 2022. זאת, כחלק מההתנגדות לרפורמת החקלאות אותה מקדמים שר האוצר אביגדור ליברמן, ושר החקלאות עודד פורר

המפגינים הניפו שלטים והציבו מיצג של קברים ועליהם שמות מושבים המטפחים גידולים חקלאיים, שעליהם נכתב: "נפטר בטרם עת בעקבות ביטול התכנון בענף ההטלה על ידי ממשלת ישראל", כאשר סיסמת ההפגנה הייתה - "רפורמה בחקלאות, רק בהסכמה!".

הפגנת החקלאים סמוך למשכן הכנסת (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)
הפגנת החקלאים סמוך למשכן הכנסת (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)


יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, קרא: "אנו לא ניתן יד למצב בו שממשלת ישראל תפקיר את הפרנסה של 3500 מגדלי הביצים שיושבים ברובם בגבול לבנון ותגרום במו ידה לסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. אנחנו לא נחליף מקצוע ולא נעלה על המריצות! אנו מאמינים שרפורמה בחקלאות צריכה לאזן בין הצורך לטפל ביוקר המחיה עבור הצרכנים לבין שימור וחיזוק החקלאות הישראלית. אנו מאמינים כי יש להמשיך את התכנון בענף ההטלה לצד שדרוג הענף תוך התייעלות וטיפול ברווחת העוף והורדת מחיר מדורגת".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "המהלך החד-צדדי של השרים פורר וליברמן לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים. ניסיון העבר מוכיח כי זה רק יעשיר את הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים".

וילן הוסיף כי "הרפורמה גם תפגע בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, תגרום לתלות באספקת מזון ממדינות עוינות כמו טורקיה ואחרות, מצב בעייתי במיוחד על רקע משבר אקלים עולמי עתידי שיביא למחסור במזון. ביום שאחרי הרפורמה, יגיעו לארץ תוצרים חקלאיים באיכות ירודה, ייכנסו לארץ מחלות ומזיקים שיחסלו את הגידולים המקומיים, וחקלאים יפשטו רגל ויעזבו את הענף".

ליברמן ופורר (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
ליברמן ופורר (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)


כזכור, פורר וליברמן הודיעו לאחרונה על המהלך אותו מקדמים יחד, להסרת המכסים לייבוא על פירות וירקות. זאת, לטענתם, במטרה לעודד תחרות, שתוביל להוזלת מחירי הירקות והפירות. באשר לביצים, בתחילת השבוע פרסם משרד החקלאות כי ישנו מוקד נוסף של שפעת העופות שהתקבלה במקבץ לולי מטילות, צמוד למושב מרגליות שבצפון הארץ. על כן, המקבץ יועד להמתה.