ישראל תגיש להצבעה במליאת עצרת האו"ם, הצעת החלטה נגד הכחשת השואה. את ההצעה יוזם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. תהיה זאת הפעם השנייה בתולדות המדינה ולראשונה מזה 17 שנה, שישראל צפויה להעביר בעצרת האו"ם החלטה ביוזמתה.

בפעם האחרונה שישראל העבירה באו"ם הצעת החלטה, היה זה בשנת 2005 – החלטה שקבעה רשמית כי יום השואה הבינלאומי יצויין ב-27 בינואר. יום שחרור מחנה הריכוז אושוויץ'.

בתידרוך מיוחד ששגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן קיים הבוקר (שעון ניו יורק), הוא ציין כי מדובר במהלך מדיני מרכזי שהוא מוביל מזה למעלה משנה. השגריר מסר כי "הכנת הצעת ההחלטה כללה עבודת מטה יסודית, התייעצויות עם בנות בריתנו, שיח מאומץ עם עם משלחות רבות באו"ם וסיוע של נציגויות ישראל בעולם".

עוד מסר ארדן כי "בימים אלה אנו נמצאים בשיאו של משא ומתן עם מדינות רבות במאמץ ועל מנת להביא לתמיכה רחבה ככל הניתן בעת ההצבעה על הצעת ההחלטה". לפי דרישת ישראל, מועד ההצבעה נקבע ל-20 בינואר. זהו תאריך סמלי, בו בשנת 1942 התקיימה ועידת ואנזה.

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השגריר ארדן ציין כי הצעת החלטה נגד הכחשת שואה קיבלה באחרונה חשיבות עליונה בעקבות התגברות אירועי האנטישמיות ברחבי העולם, וזאת במקביל לקולות הולכים וגוברים של הכחשת השואה והפצת תכנים אנטישמיים ברשתות חברתיות. "בעבר הכחשת שואה היתה נעשית במסווה של אקדמי-מדעי. בשנים האחרונות עם עליית הרשתות החברתיות, התגברה התופעה הבזויה של הכחשת שואה ואנחנו רואים יותר ויותר התבטאויות ומעשים שמנסים לעוות את אירועי ההיסטוריה ולהכחיש את נסיון השמדת העם היהודי על ידי הנאצים", ציין השגריר.

"ההחלטה מדגישה כי זכרון השואה הוא מרכיב מרכזי במניעת מעשי רצח עם נוספים, ומזכירה שהתעלמות מהעובדות ההיסטוריות לגבי אותם אירועים נוראים שהתרחשו בשואה, מגדילה את הסיכון שהם יחזרו על עצמם".

הצעת ההחלטה מיועדת להשיג שתי מטרות מרכזיות: ראשית לחייב את המדינות החברות באו'ם להתחיל לעסוק בנושא ולייצר אמות מידה  בינלאומיות מוסכמות לגבי החומרה שבהכחשת שונה. שנית וחשובה יותר – לחייב את חברות האינטרנט להתחיל לקחת אחריות על הנעשה בגזרתן.