יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' שוחח הבוקר (חמישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM והתייחס לאישור חוק החשמל שעורר סערה בכנסת. "זה חוק רע ומסוכן. אמרתי בעבר 'מכירת המדינה לתנועה האסלאמית', זה אפילו לא מכירה - במכירה אתה לפחות מקבל משהו בתמורה".

"אנחנו כמדינה, כחברה, רק משלמים, ומשלמים במטבעות מאוד מסוכנים. הרי החוק הזה לא היה מצליח לעבור בשום קונסטלציה אחרת. החוק הזה יהווה חסם תכנון מאוד מאוד גדול, כי ברגע שלאנשים יש חשמל ומים, לא תהיה לאף אחד יותר מוטיבציה לשתף פעולה בהליכי תכנון, ונורא קשה לתכנן בחברה הערבית בלי שיתוף פעולה שלה, כי זו קרקע פרטית. אם לא יהיה תכנון, אז יהיה המשך של בנייה לא חוקית והשתלטות והשתוללות", הסביר. 

בתגובה לדבריו, הזכיר כספית כי סמוטריץ' תקף בזמנו את נתניהו על ההצעה לתיקון חוק קמיניץ. יו"ר הציונות הדתית השיב: "היו רגעים שהיה מי שחשב שאפשר לשלם פה, להפוך אותו לאיזה תשלום פוליטי, ואנחנו צעקנו וזעקנו, וגרמנו לזה לא לקרות בסוף". 

"גם חוק קמיניץ היום, לא נאכף בתוך תחומי תוכניות. הוא נאכף בעיקר לאנשים שמשתלטים על שטחים פתוחים, על מרחבים שלא אמורים להיות מיועדים לבנייה, ובמקומות אחרים ממשיכים להתנהל לפי החוק הקודם - יש הבדל גדול בין זה לבין חקלאים שבמשך הרבה מאוד שנים, רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) מתעללת בהם. נתנה להם מצד אחד הקצאה מסודרת לחקלאות, ומצד שני, לא מאפשרת להם לקיים את החקלאות הזאת", אמר. 

לטענתו, המדינה במשך עשרות שנים מתחננת לשיתוף פעולה עם החברה הערבית, "כיוון שהיא לא רוצה לבנות בצורה החוקית, אצל החקלאים זה הפוך לחלוטין". 

"יש כאן נרטיב שקרי שהערבים, אגב בצורה שיטתית, מנסים להפוך אותנו ללא בסדר ואת עצמם למסכנים, ולכרסם באמונה שלנו בצדקת הדרך. המדינה התחננה לחברה הערבית לבוא לתכנן, ופשוט אין שיתוף פעולה, מכיוון שהערבים לא רצו לתכנן. טוב להם להמשיך את הכאוס. הכאוס מאפשר לא לשלם אגרות ולא לשלם ארנונה".

בתגובה, כספית אמר כי הוא חולק על כך, וטען: "אי אפשר בכלל להשוות, להתחיל להשוות, תוכניות מתאר במגזר הערבי ליהודי. אי אפשר להשוות ולהתחיל להשוות את השטחים והקרקעות שמקבל כל יישוב יהודי קטן, גדול, בינוני, ליד החנק שמוטל על רוב רובם של היישובים - אגב, לא רק ערבים, גם דרוזים. גם הם במחאה גדולה מאוד סביב הדבר הזה".

סמוטריץ' השיב לו: "אתה טועה בעובדות". מגל הצטרף ואמר לכספית: "באופן מפתיע ובלתי ייאמן, מה שאתה אומר זה שקר". כספית המשיך בדעתו, וטען: "אפילו מאית מהקרקעות שיש סביב היישובים היהודים הן רזרבות לתעשייה, למגורים. מתי קם בפעם האחרונה כפר או עיר או יישוב ערבי או דרוזי בישראל? הם צריכים יישובים כי גם הם גרים פה וגם הם מתרבים פה".

לטענת כספית, "אנחנו כל הזמן בונים יישובים ליהודים, ולא בנינו אף יישוב, לא לערבים ולא לדרוזים. ושניכם יכולים לקפוץ לי, תודה". מגל השיב לו: "זה לא אומר שמה שאתה אומר זה נכון". סמוטריץ' הוסיף: "אתה פשוט מביך. בוא נקים להם יישובים וערים, אבל הם לא רוצים מכיוון שהם רגילים לגור במבנה משפחתי בחמולה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM