לאחר שחוק החשמל עבר אתמול בסערה בקריאה שניה ושלישית ברוב של 61 תומכים ושלושה נמנעים ללא מתנגדים, הממשלה ניצבת מול שני אתגרים נוספים: חוק האזרחות וחוק הגיוס שצפויים לעלות לסדר היום של הממשלה בקרוב. חוק האזרחות יעלה, ככל הנראה, ביום ראשון בוועדת שרים לענייני חקיקה, כאשר חוק הגיוס צפוי לעלות במליאת הכנסת.

היום (חמישי) הוא המועד האחרון בו בג"ץ צריך לקבל תשובה בנוגע לכוונת הממשלה לקדם את חוק הגיוס החדש. לפי התשובה שהוכנה והוגשה אמש, "בממשלה מקדמים את החוק, והוא יובא להצבעה בשבועות הקרובים. כמו כן, במקביל מוקם צוות לבחינת מתווה השירות". 

על פי גורמים בכירים בממשלה, מסתמן רוב בקואליציה בעד חוק הגיוס, ואם לא יתרחשו אירועים קואליציוניים חריגים בימים הקרובים, גם סיעת רע"ם נתנה להבין שבכוונתה לתמוך בחוק הגיוס בהצבעה עליו במליאה.

גורמים בממשלה טוענים כי מאחורי הקלעים נציגי המפלגות החרדיות העבירו רמז ליושב ראש רע"ם מנסור עבאס, שלפיו הם יראו בחיוב אם רע"ם תצביע בעד והחוק יעבור, כי חרף מחאתם הפומבית - במפלגות החרדיות סבורים שהחוק אינו רע עבור הציבור החרדי. 

בתוך כך, ביהדות התורה ובש"ס מכחישים בתוקף את קיום המגעים השקטים עם רע"ם, וטוענים כי "מדובר בפייק ניוז על גבול עלילה". גורם ביהדות התורה אמר: "גדולי הרבנים כבר הביעו את התנגדותם לחוק הגיוס הזה, ואנחנו פועלים על פי הנחיות הרבנים".

כזכור, שרת הפנים איילת שקד הודיעה מוקדם יותר השבוע כי בכוונתה להביא עד לסוף חודש ינואר את חוק האזרחות להצבעה במליאת הכנסת. שקד נדרשה להשיב לבג"ץ בנושא במסגרת עתירה על גיבוש נוהל בעניין בקשות לאיחוד משפחות בין פלסטינים לערבים ישראלים.

איילת שקד  (צילום: מרק ישראל סלם)
איילת שקד (צילום: מרק ישראל סלם)

שקד אמנם תודיע לבג"ץ שהיא תביא את החוק להצבעה החודש, אבל גם עכשיו היא אינה יודעת איך בדיוק יימצא הרוב לאישור החוק - אם בעזרת הקואליציה או דווקא בסיוע האופוזיציה. בחודש יולי נפל החוק שאוסר על איחוד משפחות בהצבעה בכנסת, וכמה שעות לאחר מכן הודיעה השרה שקד שתנסה בתוך כמה שבועות לאשר מחדש את החוק ותביא אותו להצבעה נוספת בכנסת.

שקד פנתה בשבועות האחרונים לכמה אנשי ליכוד, ביניהם יובל שטייניץ ואבי דיכטר, והציעה להם להעלות את חוק האזרחות מטעמם ושהיא תדאג להשיג לו תמיכה בקואליציה. כמו כן, באמצעות מתווכים היא מנסה לשכנע את הח"כים מהליכוד לרשום הישג על שמם, והיא מצידה תרוויח מהעובדה שהחוק יעבור. בליכוד השיבו בשלילה.

לשכת שרת הפנים נמסר כי "בכוונת שרת הפנים להעלות הצעת חוק ממשלתית של חוק האזרחות לוועדת שרים בשבועות הקרובים. שקד נחושה להעביר את החוק מתוך אחריות לאומית ואחריות לביטחונה של מדינת ישראל".