הרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף, איים אמש (שבת) בשיעורו השבועי כי אם חוק הגיור שמקדמת הממשלה יאושר, הוא יורה לערוך "ספרי יוחסין", בהם יירשמו "יהודים נטו", ושמם של המתגיירים במסגרת ההליך החדש - יושמט. "זה נורא ואיום מה שהם עושים עם הגיור", אמר הרב. "אם יעשו דבר כזה, אכנס את מועצת הרבנות הראשית ואולי נחליט בתיאום עם גדולי ישראל לעשות ספרי יוחסין".

בעבר העלו החרדים את האפשרות לערוך ספרי יוחסין, אך התוכנית לא יצאה לפועל. "צריך להילחם בדבר הזה. הם מחבלים בכרם ישראל ויש להם דעות משונות". הוסיף הרב הראשי, "הם רוצים לגייר ילדים קטנים, זה גיורים? הרבה רבנים, גם כיפות סרוגות, באים ומחזקים אותנו בכל הדברים, בכשרות, גיור ובכותל. יש דעה רווחת בנושא הזה".
 
למרות היותו בתפקיד ממלכתי, הרב יוסף תקף את הממשלה גם על חוק הכשרות שאישרה לאחרונה שמאפשר לתאגידים פרטיים להעניק כשרות לעסקים ובתי אוכל, וקרא להתפלל נגדה, "הם מחריבי הדת, מחריבי היהדות. אסור לשתף איתם פעולה".

הרב יוסף התייחס ברמיזה גם להחלטה שפרסם לאחרונה נציב התלונות על השופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, לפיה יש לבחון את הדחתו מהתפקיד בשל מעורבותו בעניינים פוליטיים. "שיוציא עליי עוד חוות דעת, לא מעניין אותי הדברים האלה. אני אומר את הדברים האלה לציבור בכל מקום, לא לפחד".

השר לשירותי דת מתן כהנא הציג בשבוע שעבר את תזכיר חוק הגיור הממשלתי שנועד לאפשר לרבני ערים לגייר, בניגוד לעמדת מועצת הרבנות הראשית לישראל. למרות שהרב חיים דרוקמן, מהרבנים הבכירים בציונות הדתית, הודיע כי לא יוכל להביע תמיכה בחוק בגלל התנגדות הרבנות, כהנא טען כי תזכיר החוק נכתב בהתייעצות עמו יחד עם רבנים בכירים נוספים.

מתן כהנא (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

עיקרי החוק, שמעורר התנגדות חריפה בעולם החרדי, קובעים כי רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי תחת כללי דיון, פיקוח, בקרה ותעודות אחידות לכולם. במסגרת זאת, יוקם באגף הגיור הממלכתי מחוז "רבני ערים" שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים. מי שיקבע את הכללים האחידים לגיור היא ועדת רבנים חדשה אך לרב הראשי, לוועדת ההיגוי ולמועצת הרבנות הראשית תהיה סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר במקרה של הפרת כללי הדיון.