במכתב ששלחה היום (שני) היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, ליועץ המשפטי של משטרת ישראל, עו"ד אליעזר כהנא, היא ביקרה את התנהלות המשטרה כלפי חברי הכנסת מוסי רז (מרצ) ועופר כסיף (הרשימה המשותפת): "לצערי, אני נוכחתי לגלות כי ייתכן שאין היכרות מספקת של השוטרים בשטח לתפקידם של חברי הכנסת".

בשבוע שעבר ניסו להגיע חברי הכנסת לבית משפחת סאלחייה בשייח ג'ראח, שם התנהלו מאמצים לפינוי המשפחה מביתה. "באירוע זה תועד קצין משטרה דוחף את ח"כ עופר כסיף, וכן גישתם ומרחב התנועה של חברי הכנסת הוגבלו, זאת בניגוד להוראות החוק", קבעה היועמ"שית. 

והיא מוסיפה: "אף תואר מקרה אחר בו שוטרים דחפו באלימות את חבר הכנסת מוסי רז בהפגנה אל מול ביתו של ראש עיריית ירושלים. אני חוששת לזכויותיהם של חברי הכנסת, וכן יש לשים לב לאופן שבו נוהגים כשהם מגיעים לאירוע שהאווירה הכללית בו מסלימה".

ח"כ מוסי רז מסר: "כדי שנוכל למלא כראוי את תפקידינו כנבחרי ציבור, חובתה של המשטרה לאפשר לנו את מלוא חופש התנועה. מספר המקרים בהם זו לא המציאות הולך ומתרבה, התופעה הזו מוכרחה להיפסק".

ח"כ עופר כסיף אמר: "הזלזול של שוטרים בחברי כנסת ובעבודתם הגיע לשיא חדש. הגיע הזמן שיכירו את החוק ויבינו כי הם אינם מעליו".

ממשטרת ישראל נמסר: "לצד משימות אכיפת החוק ושמירת הסדר, משטרת ישראל מכבדת ופועלת לממש את זכויותיהם של חברי כנסת על פי החוק". 

באשר למקרה במעורבות ח״כ עופר כסיף, מסרה המשטרה: "בעת סיוע לעיריית ירושלים במימוש צו בימ״ש לפינוי קרקע שהופקעה על ידי הרשות המקומית לצורך הקמת מוסדות לימוד לטובת תושבי השכונה. עם הגעת נציגי העירייה וההוצאה לפועל בליווי כוחות משטרה, החלו מספר צעירים להתבצר על בית מגורים עם בלון גז וחומר דליק והבעירו במקום מזרונים.

"בעקבות זאת הזירה נסגרה לכניסת בני אדם עקב סכנה בטיחותית ומבצעית, נוכח הטיפול באירוע החריג ופעולות כלי ההנדסה במקום. באירוע שתועד רק בחלקו, התבקש חבר הכנסת שלא להיכנס לשטח המתוחם פעמים רבות ולצערנו לא נשמע להוראות השוטרים במקום. זמן קצר לאחר מכן שוחח קצין המשטרה האחראי במקום עמו ועם ואחרים והסביר להם על תכלית בידוד הזירה למניעת הסיכון לחיי אדם".

באשר למקרה בו היה מעורב ח"כ מוסי רז, מסרה המשטרה: "במהלך מחאה שהתקיימה בפתח ביתו הפרטי של ראש העיר בניגוד להלכה שנקבעה בבימ״ש העליון ולכללים בנושא הפגנות בסמוך לביתם של נבחרי ציבור, השוטרים הורו למפגינים לגשת לאחד ממתחמי ההפגנה הסמוכים למקום, ומשלא נענו ניתנה הוראת פיזור שאחריה המפגינים נהדפו לכיוון מתחם ההפגנה ונתקלו בהתנגדות מצדם ובהמשך אף חסימת הכביש. 

"מבירור שערכנו עולה כי שוטר מג״ב שהיה במקום, לא זיהה תחילה כי מדובר בחבר הכנסת ולכן הדף אותו ואחרים לאחור, זאת לאחר שלא נשמעו להוראות השוטרים במקום. מיד כשהבין כי מדובר אמנם בחבר כנסת ניתק מגע. נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק ואנו מצפים מכל אדם באשר הוא למחות כחוק ולהישמע להוראות השוטרים".