עורך הדין יהודה שפר, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, שוחח היום (שני) עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד ב-103FM, על מנת לנתח את בחירת היועץ המשפטי לממשלה הבא. עו"ד שפר טען כי שלושת המועמדים הסופיים של הוועדה, מעידים כי בכוונת שר המשפטים לפצל את תפקיד היועמ"ש ופרקליט המדינה.

"יש הרבה מועמדים ראויים. שר המשפטים וראש הממשלה צריכים להוביל את הנושא. יש לנו ועדת איתור בגלל שהתברר שמינוי יועץ לפעמים נופל לקנוניות אז צריך פה בקרה ופיקוח. לדעתי עולים שלושה מועמדים שלאף אחד מהם אין יתרון בתחום הפלילי ואני מהצד שלי, הפרשנות שלי היא שגדעון סער נאמן לתוכניתו ומתכוון מיד אחרי המינוי להוביל את פיצול תפקיד היועמ"ש. אין כמעט הסבר אחר למה וזה אולי מסביר למה ניזרי לא עלה. אני לא מתנגד לזה כשזה בא ממניעים טובים. אם יש מחשבה לעשות משהו שיועיל למערכת ויוסיף בקרות וכוח למערכת, אני לא שולל את זה על הסף. שלושת המועמדים שהועלו לישורת האחרונה הם בלי ניסיון כזה אז זה מוביל אותי למסקנה הזו", הסביר המשנה לפרקליט המדינה לשעבר.

הוא אף התייחס לאפשרות שמועמדותו של ניזרי נפסלה בשל החשש של סער כי הוא ייקל עם בנימין נתניהו בעסקת טיעון עתידית: "אני לא חושב שהסדר הטיעון על הפרק בכלל, אני לא חושב שנתניהו מתכוון להודות בעובדות כשהמשמעות שלהם היא שהוא יודה בשחיתות. זה הוויכוח האמיתי ועוד לא הגיעו אליו. כן ניזרי לא ניזרי לא קשור להסדר הטיעון. אני לא חושב שכל מי שמועמד צריך להגיע לישורת האחרונה. הוא מועמד ראוי אבל לדעתי אם אני מנסה להבין מה סער מבשל כאן כפרשן, אני חושב שאפשר לשים את הז'יטונים על ההימור שנשמע בקרוב מאוד על פיצול תפקיד היועמ"ש. יהיה הרבה יותר קל כשתהיה יועמ"שית בלי שום ניסיון פלילי יהיה יותר קל לבצע את זה".

עו"ד שפר סיכם את הקדנציה של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שמסיים מחר את תפקידו באופן רשמי, ואמר כי "מנדלבליט ייזכר אצלי ברגשות מעורבים. מצד אחד אני לא שלם עם כל ההחלטות שלו ומצד שני הוא הגן על המערכת האחת התקופות הכי קשות שהיו מעולם, בה פוליטיקאים מרשים לעצמם להטיח אשמות על תפירת תיקים ורדיפה פוליטית, אנשים מרשים לעצמם ללכת להפגין ליד בתים של פרקליטים. אלו דברים נוראים ואיומים שמסכנים את היציבות השלטונית". 

הפגנה מול בית היועמ''ש (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה מול בית היועמ''ש (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו צריכים לתת אמון במערכות האכיפה, כמובן שצריך לבקר אותן אבל להשמיע טענות כל כך מופרכות? מנדלבליט מנע במו ידיו מינוי של פרקליט מדינה זמני וניסיונות לסכסך ולפלג בתוך הפרקליטות מצד ראש ממשלה שהוא נאשם. זכינו שעמד אדם הגון וישר בראש המערכת הזו כל השנים האלו ובלם את הדברים. יש שיבקרו אבל כשכל אחד יגיע למעמד הזה ולתפקיד הזה נראה אותו", המשיך.

לדבריו, מנדלבליט שירת את מדיניות הממשלה שבחרה בו לתפקיד: "לראש ממשלה ולשר משפטים צריך להיות משקל רב בבחירת יועמ"ש ומנדלבליט היה כזה. הוא נבחר ולדעתי הוא גם שירת את המדיניות שרצו שהוא ישרת. הוא נתן גיבוי מלא לפעולות הממשלה. מנדלבליט היה משפטן נתן גיבוי מלא למדיניות הממשלה ולמעשה מחק את האשמה שיועמ"שים פוגעים במשילות. הוא נתן גיבוי מלא של שתי ממשלות שונות".

"אני לא חושב שלפרקליטות יש פחות אמון ממערכות אחרות. אנחנו חייבים בעידן שאין אמון בשום מערכת. אף אחד לא מאמין פה לשום דבר וזה נורא. צריך לאט לאט לנסות לשקם את האמון עם הפוליטיקאים. הם בתחושת רדיפה ומה שהם מרשים לעצמם להגיד על הפרקליטות משפיע מאוד. חלק גדול מאובדן האמון בפרקליטות התחיל בתקופת אולמרט, מרגע שהפרקליטות העזה להעמיד לדין גם אנשי כוח וגם אנשים בתחום העסקי והפוליטי התחילה התגייסות גם של התקשורת וגם של הפוליטיקאים לנגח את המערכת בצורה לא הוגנת ושיטתית. צריך לנסות לבנות אמון מחדש ולנסות להבין שביקורת כן אבל התקפות לא, סיכם עו"ד שפר.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm