חיים רמון, שר המשפטים לשעבר, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לבחירה של היועמ"ש הבא: "ועדת האיתור היא פארסה ופיקציה, מכשירה דברים שהפוליטיקאים לא היו מעיזים לעשות".

"האם אתם מעלים על דעתכם שאם לא הייתה ועדה שהממשלה הייתה צריכה לבחור ישירות יועמ"ש האם נתניהו ב-2016 היה מעז לבחור את מנדלבליט? בחיים לא. הפוליטיקאים שולטים בוועדה, זה ברור מהרגע הראשון כי צריך ארבעה קולות ושניים הם ישירות של פוליטיקאים", הוסיף.

כשנשאל מה הפתרון שלו לדברים השיב, כי "להחזיר את זה לממשלה, לבטל את הוועדה כמו שרצתה לעשות איילת שקד. יש כישורים שכתובים מי יכול להיות יועמ"ש, הוא צריך להיות אדם עם כישורים להיות שופט בביהמ"ש העליון. הוועדה קובעת שרז נזרי לא יכול להיות מועמד ליועמ"ש כי רוצים שהכול יתכוונן למקום מסוים. סתם אתה חושב שאהרן ברק חשב שצריך להכיר תודה לבנימין נתניהו? הוא לא נתן לעשות שום שינוי במערכת הזאת".

כשנשאל על פיצוי תפקיד היועמ"ש אותו מנסה לקדם שר המשפטים גדעון סער, השיב: "אין סיכוי שיפצל. מכיוון שיש התנגדות אמיתית של מערכת המשפט על כל חלקיה, אם ניקח את הגורו אהרן ברק וכל המערכת נגד".

רמון הוסיף את דעתו גם על המועמדת הבאה לתפקיד מטעם סער, עו''ד גלי בהרב-מיארה, "היא מועמדת אידיאלית להיות יועצת משפטית, אבל אין לה מושג ירוק בפלילים לכן היא לא יכולה להיות גם תובעת כללית. שר המשפטים סער רוצה את המועמדת שלו כדי שיהיה לו קל לפצל את תפקיד היועמ"ש". 

לדבריו, "גדעון סער רצה לקבוע כלל שהיועמ"ש שיתמנה לא יוכל להתנגד, שהוא מתמנה בתנאי שתהיה הפרדה והוא ירד מכל הדברים האלה. להערכתי, גם אם הוא ירצה, אין, המערכת תמנע ממנו לעשות ולא יהיה לו רוב בכנסת".

בהמשך דבריו, התייחס רמון לכך שהמשנה ליועמ"ש רז ניזרי ששמו לא הופיע ברשימת המומלצים, יפרוש מתפקידו בחודשים הקרובים: "זה מעשה פוליטי".

אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"מי שמינה את דן מרידור לוועדה יודע שהוא שפוט של המערכת וכל דבר שהמערכת תרצה הוא יעשה לכן המינוי של דן מרידור היה מופרך. אם גדעון סער היה רוצה שיהיה שמרן מטעמו בוועדה אדם הוא היה ממנה את דניאל פרידמן. לא בכדי הוא לא מינה אותו. אני לא בעד רז נזרי מסיבות אחרות אבל אם נזרי כששואלים אובייקטיבית, האם לא יכול לקבל ארבעה קולות כדי להיות מועמד? סער רצה שתהיה הצבעה פה אחד", הסביר.

על השאלה מדוע סער לא תמך במינוי של נזרי, השיב שר המשפטים לשעבר: "כי הוא רוצה את המועמדת הזאת מתוך מחשבה שאולי יהיה לו יותר קל עם המועמדת שתיבחר להביא לפיצול תפקיד היועמ"ש, כי הוא יטען שהיא לא מבינה בפלילים וצריך להפריד אבל זה לא יעזור".

בהמשך התייחס לעמדתו של נזרי על עסקת הטיעון עם נתניהו, ואמר כי "הוא בהחלט היה עושה קלון על שתי העבירות שהוא חשב שמלכתחילה היה צריך להעמיד אותו לדין עליהן, פעמיים על עבירת מרמה והפרת אמונים. רז נזרי התנגד לשוחד".

"עבירת השוחד היא לדעתי ללא שום בסיס כך אני חושב מהרגע הראשון. אם מוסיפים אותה רק כדי להביא לכך שנתניהו לא יהיה רה"מ אני נגד. אני בעד הפלתו של נתניהו בקלפי ובסופו של דבר זה מה שנעשה. אני משוכנע שאם המשפט יתנהל עד סופו, הוא יזוכה משוחד ולא במקרה בעסקת הטיעון ויתרו על השוחד לחלוטין בשנייה הראשונה", הסביר.