"תחבורה ציבורית בשבת היא רוצה": בפאנל שעסק בנושא דת ומדינה בוועידת "מקור ראשון" הבוקר (שני) שוחח חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) עם העיתונאי אסף ליברמן ומתח ביקורת על הרפורמה בגיור שמנסים לקדם כעת בממשלה, וכן על חוסר ההסכמה בין חילונים לדתיים באשר להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ושלח עקיצה לשרת התחבורה, מרב מיכאלי (העבודה). 

"הביאו אותנו לפה, והביאו לא יהודים, ועכשיו אנחנו רוצים שהממסד האורתודוקסי, אני כופר במציאות הזו, אין דבר כזה... אבל אם הביאו ואנשים רוצים להתגייר, אז אין שום בעיה להתגייר, ומי שקובע מה זה גיור זה לא הממסד ולא האורתודוקסים, זה הקדוש ברוך הוא בתורה", אמר תחילה בנוגע לרפורמת הגיור.

עוד אמר אייכלר: "מי שלא מאמין בזה, לא רוצה להתגייר. ורוב האנשים האלה לא רוצים להתגייר - הם רוצים להיות ישראלים, וזה בסדר גמור. אזרחי ישראל, הם מקבלים את כל הזכויות ואת כל האפשרויות".

"היה פעם יצחק בן צבי, נשיא המדינה, והוא רצה לגייר את כל הבדואים בנגב, אתם שמעתם על דבר כזה? על רעיון כזה?", המשיך. "החוק אומר שיהודים שרוצים להתחתן, חייבים להתחתן ברבנות. אבל לא-יהודים אין להם שום חובה כזאת, הם יכולים להתחתן, שום בעיה". 

ישראל אייכלר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ישראל אייכלר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"הרי עצם העובדה שהמדינה החילונית מכריזה פה בבמה של 'מקור ראשון' שהיא רוצה לעשות תחבורה ציבורית בשבת, בשעה שבאמצע שבוע אני מתחנן בפני השרה ומשרד התחבורה, תנו תחבורה ציבורית שישה ימים בשבוע, אחר כך נדבר על השבת", הוסיף אייכלר. "אין תחבורה ציבורית, אבל זה לא פופולרי. תחבורה ציבורית בשבת היא צריכה. על זה העם היהודי היה צריך למסור את נפשו אלפי שנים ולהגיע לארץ ישראל, בשביל לא לתת תחבורה ציבורית באמצע שבוע, ולתת תחבורה ציבורית בשבת".

תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"אחרי זה נדבר", אמר אייכלר כשנשאל מה יקרה במידה וכן תהיה תחבורה ציבורית באמצע שבוע. "בוא נאמר כך, שוב, המדינה לא הסכימה אף פעם לכפייה דתית, ואני אף פעם לא דרשתי כפייה דתית. אני יודע שיש אנשים, אבל אי אפשר לכפות את דתם, אבל מה שקרה זה שהשלטון הישראלי מנסה לכפות נגד הדת היהודית".