שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה קיבל את בקשתו של מקבילו הישראלי יאיר לפיד לקיים שיחת טלפון - כך עדכן היום (שני) משרד החוץ האוקראיני את משרד החוץ בירושלים. בכירים במשרד החוץ ציינו כי השיחה תתקיים הערב או מחר.

אתמול פורסם בוואלה! כי קולבה לא חזר לשיחתו של לפיד במשך חמישה ימים. זו הייתה הפעם הראשונה בה לפיד מבקש לשוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני - שבועיים אחרי תחילת המלחמה. השניים גם לא שוחחו בשבועות שקדמו לפלישה הרוסית. למעשה, לפי בכירים אוקראינים, שר החוץ האוקראיני ומקבילו הישראלי לא שוחחו למעלה משלושה חודשים.

זו גם אחת הסיבות לכך שקולבה עדיין לא חזר ללפיד מאז יום שלישי. בכיר אוקראיני אמר שקולבה כעס על כך שלפיד התקשר לשר החוץ של רוסיה לברוב בשבועות שקדמו למלחמה ואך ביקר במוסקבה, אבל לא שוחח איתו. בנוסף, ערב הפלישה הרוסית ביקרה סגנית שר החוץ האוקראיני בישראל. לפיד קיים איתה פגישה קצרה שבמהלכה היא הזמינה אותו לבקר בקייב. לפיד השיב שיחשוב על זה, אבל לא חזר אל האוקראינים. גם את זה האוקראינים לא אהבו.

הצהרת לפיד ושר החוץ הרומני, צילום: עוז אביטל, לע"מ

היעדר התקשורת בין לפיד לשר החוץ האוקראיני מאז תחילת הפלישה הרוסית היא סימפטום לתופעה רחבה יותר של ביקורת בצמרת ממשלת אוקראינה כלפי ישראל. למרות המשך המגעים בין זלנסקי לבנט, האוקראינים אינם שבעי רצון ממדיניות ישראל. מי שמוביל את הקו הביקורתי הזה כלפי ישראל הוא ראש לשכת הנשיא אנדריי ירמאק - האיש הקרוב ביותר לזלנסקי והחזק ביותר במדינה אחרי הנשיא.