ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים קיימה היום (שלישי) דיון תמונת מצב על הפעלת המתווה להגעתם של אזרחי אוקראינה. יו"ר הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי סיפרה בפתח הדיון על שאלות רבות העולות על שולחנה בכל שעה מפניות מהארץ ומחו"ל, קשיים במילוי הטפסים ובעיות רבות שטרם ניתן להן פתרון גם במסגרת המתווה החדש.

"לא מספיק להצהיר על כוונות אלא צריך גם שהביצוע יהיה כמו שצריך. זה סוד ההצלחה. היו לי שתי אופציות בכל הסיפורים הרבים – לשבת ביציע או להשפיע. בחרתי להיות איתכם ולעבוד לפתור את הבעיות. אבל אם אנחנו כבר הולכים למהלך הזה, אז שיבוצע טוב", אמרה מלינובסקי.

ח''כ יוליה מלינובסקי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ יוליה מלינובסקי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהמשך הדיון, התייחס לדברים מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ שאמר שהמדיניות תקבע מעת לעת, "כרגע אנחנו נוקטים בגישה מרחיבה של קרובי מדרגה ראשונה ומכניסים גם בני דודים. כמו כן, הערבויות לא יחולטו, הוויזה של אותם אנשים תוארך לשלושה חודשים, ואז שהתבקשו לצאת ויעזבו יחולטו הערבויות. מי שסורב לפחות עד חמש שנים בעבר לא יורשה להיכנס לפי המתווה. נבדוק עם השרה מה לעשות לגבי ילדים שלהם יש אזרחות ישראלית, ויש להם גם עכשיו בעיה כשהם רוצים להגיע לכאן".

במענה לשאלות על הטפסים, הבהיר מוסקוביץ כי "הטופס הוא חיוני ואנחנו נעמוד עליו. חייבים לשים גבול ומי שסורב עד חמש שנים אחורה לא יכנס. אנחנו לא מגרשים אדם - הם הורחקו לפי חוק. צריך לא לשחרר את הרסן ולא לאבד שליטה. זה מתחיל בהדרגה - הורים, קרובי משפחה, כאלו מדרגה רחוקה, וכו' ואחר כך גם אלו שנלחמו איתנו שנים בבתי משפט וצפצפו על החוק. המלחמה היא באוקראינה - הם כרגע לא בסכנת חיים, הם במדינות אחרות באירופה. הורחקו 247 אנשים מאוקראינה - גם כאלו שבאו לעסוק בזנות".

ראש האגף הקונסולרי במשרד החוץ, אייל סיסו, המנהל גם את מבצע החילוץ מאוקראינה, אמר בדיון כי מתחילת המתווה החדש הוגשו 1,500 בקשות - מתוכם 910 כמעט טופלו - 800 כבר אושרו. "אלו שנפסלו הם בדרך כלל שוהים בלתי חוקיים. יש 30 עובדים במשרד רק על נושא זה", אמר.