השר לביטחון פנים עמר בר לב ביקר בחשאי בירדן ביום רביעי שעבר ונפגש עם שר החוץ איימן ספאדי. בכיר ישראלי אמר שמטרת הפגישה היתה תיאום לקראת הרמדאן במטרה להוריד את המתיחות ולמנוע הסלמה בירושלים.

השנה, באופן חריג המתרחש אחת לעשור, יש חפיפה בין התאריכים של חודש הרמדאן המוסלמי, חג הפסח היהודי וחג הפסחא הנוצרי. הנסיבות הרגישות הללו מעוררות חשש בישראל, בירדן, בארצות הברית וברשות הפלסטינית מפני עימותים במקומות הקדושים בירושלים שעלולים להוביל להסלמה.

בכיר ישראלי אמר כי הפגישה בין בר לב לשר החוץ הירדני הייתה באווירה טובה מאוד. חלק מרכזי בפגישה עסק במצב בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. בכיר ישראלי אמר כי הצד הירדני ביקש להגדיל את מספר השומרים של הווקף בהר הבית בעוד שהצד הישראלי הביע דאגה מכך שחלק מאנשי הווקף הם תומכי חמאס.

עימותים בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

"הגענו להסכמה שהירדנים יוודאו שאין תומכי חמאס בקרב אנשי הווקף וישראל תסכים להגדיל מעט את מספר השומרים של הווקף כאשר כל אחד יעבור בדיקה ישראלית כדי לוודא שאינו קשור לארגון טרור", אמר בכיר ישראלי.

הבכיר הישראלי ציין כי הירדנים הם אלה שיזמו את הפגישה והיא תואמה ע"י משרד החוץ הישראלי ובידיעת שר החוץ לפיד וראש הממשלה בנט. כמה ימים קודם לכן נפגש בר לב עם השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח גם כן לצורך תיאום לקראת הרמדאן.

דבק בשטיחים

כמה ימים לפני כן נפגש שר החוץ יאיר לפיד עם המלך עבדאללה בעמאן גם כן כדי לדון בהרגעת השטח בחודש הרמדאן. אתמול, במקביל לפסגת הנגב הגיע המלך עבדאללה לרמאללה יחד עם בנו יורש העצר הנסיך חוסיין ונפגש עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס כדי להעביר מסרי הרגעה לקראת הרמדאן.

ביקור עבדאללה ברמאללה (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
ביקור עבדאללה ברמאללה (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)

אחת הסוגיות שנפתרו במהלך הפגישה בין בר לב לשר החוץ הירדני נגעה לסוגייה פעוטה יחסית אך כזו שהייתה תקועה שנים רבות. המלך עבדאללה רצה להעניק במתנה שטיחים חדשים עבור מסגד אל-אקצא. בכיר ישראלי אמר שהנושא היה תקוע זמן רב בגלל ויכוח על סוג הדבק באמצעותו יותקנו השטיחים. ברשות העתיקות חששו ששימוש בדבק מסוים יפגע ברצפת המסגד בעתיד. בפגישה הושגה הסכמה על סוג הדבק וכעת ניתן יהיה להעביר את השטיחים למסגד.