בתום משא ומתן ארוך בין ממשלת רומניה והרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי ומשרד החוץ, סוכם היום (שני) כי ממשלת רומניה תאפשר לרשויות במדינה להכיר במסמכים ישראליים רשמיים, אשר יסייעו לניצולי שואה יוצאי רומניה לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי הרומני, בגין רדיפתם על ידי המקומיים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

על פי החוק, שורדי שואה יוצאי רומניה שהיו או שהינם אזרחי רומניה, וסבלו מרדיפות על רקע יהדותם בין השנים 1940-1945, עשויים להיות זכאים לקצבה מממשלת רומניה, בנוסף לקצבאות אותן הם מקבלים ממדינת ישראל או ממדינות זרות. עד היום, ממשלת רומניה לא הכירה במסמכים רשמיים של מדינת ישראל שהעידו על זכאותם של שורדי השואה יוצאי רומניה.

כעת יוסמכו המוסדות הרומנים להתבסס בתהליך ההכרה על מסמכים של הרשות לזכויות ניצולי השואה בישראל, ובכך לסלול את דרכם של כ-15,000 שורדי שואה יוצאי רומניה לקבלת הקצבה הנוספת. סכום הקצבה המצטבר מוערך בעשרות מיליוני שקלים, ותלוי באורך תקופת השהות על אדמת רומניה בתקופת מלחמת העולם השנייה של כל שורד. גובה הקצבה החודשית צפוי לעמוד בין 1,000-2,500₪ בכל חודש.
 
עוד נקבע בהסכם כי שורדי גטו בוקרשט לא יכללו בהסכם החדש, זאת בשל העובדה כי בחודש נובמבר האחרון, הכירה ממשלת גרמניה בבירת רומניה, בוקרשט, כ"גטו פתוח". הכרה היסטורית זו, הובילה לכך שכ-3,000 שורדי שואה החיים בישראל, הוכרו כזכאים לקבלת קצבה סוציאלית ותשלומים רטרואקטיביים מטעם ממשלת גרמניה. בין מקבלי הקצבה, נכללים למעלה מ-1,200 שורדי שואה יוצאי בוקרשט אשר עלו ארצה לאחר 1953.
 
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן התייחסה להחלטה: " לא נותרו לנו עוד הרבה שנים לשרת את שורדי ושורדות השואה, ועל כן אנחנו פועלים מתוך תחושת שליחות לעשות ככל יכולתנו על מנת לשפר את מצבם הכלכלי ולאפשר להם להזדקן בכבוד. אני מודה לקולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, דן האזרחי ממשרד החוץ, שגריר ישראל ברומניה דוד סרנגה ולשגרירות רומניה בישראל על שיתוף הפעולה עבור שורדי השואה שלנו".
 
מנהל הרשות לזכויות ניצולי השואה, אברמי טורם: "הרשות שמחה וגאה גם על הסיכום מול רומניה. מדובר בצעד משמעותי להכרה של רומניה במסמכים חתומים של מדינת ישראל ולתשלום ישירות לניצולים, לרבות סכומים שבעבר היה קשה לקבלם. הדבר מתאפשר בזכות עבודה משותפת וחשובה של עובדי הרשות לזכויות ניצולי השואה, בשיתוף מרכז הארגונים של ניצולי השואה ומשרד החוץ".