מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, ברוב של 23 תומכים מול שני מתנגדים, את תיקון חוק העונשין האוסר קשר עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. בהצעת החוק שהוביל ראש השב"כ לשעבר, חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד), אוסר על קשרים בין ארגונים ואזרחים ישראלים לבין גורמי ביטחון ומודיעין של ישויות מדיניות זרות, כולל הרשות הפלסטינית.

התיקון המוצע לחוק העונשין, עליו חתומים חברי כנסת מהליכוד, ש"ס והציונות הדתית, נועד על מנת לסגור פרצה שאותה מנצלים מנגנוני המודיעין והביטחון של הרשות הפלסטינית כדי לאסוף מודיעין בתוך ישראל. הפרצה בחוק קיימת בשל אי ההכרה ברשות הפלסטינית כמדינה, ובשל הוצאתה מרשימת ארגוני הטרור. על פי תכליתו המקורית של החוק, עבירת "מגע עם סוכן חוץ", נועדה לאסור באופן גורף מסירת מידע סודי לגורמי ביון של ממשלות זרות וארגוני טרור, שעלול לסכן את ביטחון המדינה.

ח''כ אבי דיכטר ומנכ''ל ארגון ''עד כאן'' (צילום: ארגון ''עד כאן'')
ח''כ אבי דיכטר ומנכ''ל ארגון ''עד כאן'' (צילום: ארגון ''עד כאן'')

בתוך כך, התיקון נועד לשנות את ההגדרה בחוק של "סוכן חוץ" כך שיכלול גם ישויות מדיניות זרות שאינן נחשבות מדינה או ארגון טרור. לאחר אישור החוק, תחת הגדרה זו תהיה גם הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופי וגופים בינלאומיים נוספים. שר המשפטים גדעון סער אמר: "הצעת החוק  תעזור נגד גורמים שאוספים מידע. נוכח זאת החלטנו לתמוך בהצעת חוק זו בקריאה טרומית".

חבר הכנסת אבי דיכטר בירך על החלטת המליאה: "אני מברך על אישור הצעת החוק שלי להגדרת ״סוכן חוץ״. העמדה לדין של ישראלים, המשתפים פעולה או מוסרים מידע לרש״פ או לגופים עוינים לישראל המסתתרים מאחורי פרגוד אירופאי או בינלאומי, היא לא עניין של שמאל או ימין, אלא עניין לאומי שיש לעקור אותו מהשורש. אני מודה לארגון עד כאן שהעלו את הנושא לסדר היום הציבורי. אני וחבריי לסיעת הליכוד נמשיך לעשות הכל כדי לשים סוף לטרור הפלסטיני ולאלו המסייעים להם".

מארגון "עד כאן" נמסר: "החשיפה של הארגון לאורך השנים העלו תמונה מדאיגה ולפיה הארגון הרצחני הביטחון המסכל הפלסטיני מפעיל ארגוני שמאל קיצוניים ישראליים לקידום מטרותיו כולל איסוף מודיעין על ישראלים, רצח ועינויים של פלסטינים אשר ניסו למכור קרקעות לישראלים, כמו גם יצירת קמפיינים בינלאומיים נגד ישראל. הגיע הזמן שהמחוקק יגיד לאותם ארגונים עד כאן וישנה את הלקונה הקיימת בחוק. אין פה שאלה של ימין או שמאל אלא שאלה האם מדינת ישראל היא מדינה חפצת חיים. חייבים לאסור בחוק קיום קשרים עם סוכני המודיעין של הרשות הפלסטינית. אנו מצפים כי חברי הקואליציה והאופוזיציה יתגייסו להשלים את הליך החקיקה בהקדם".