יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), קרא בפתח דיון הוועדה הבוקר (שני) לסיעת הליכוד לתמוך בחוק "הממדים ללימודים", שיעלה היום להצבעה במליאה. הצעת החוק קוראת לסייע לחיילים בודדים משוחררים במימון לימודים במוסדות להשכלה גבוהה. את הדיון יזמה ח"כ קרן ברק.

מדובר בהצעת חוק שבאה לעגן את מתן מלגת 'ממדים ללימודים' אשר מתקיימת היום מכספי תרומות ולהעבירה לתקצוב ע״י המשרד שיבטיח את קיומה. מטרת הצעת החוק היא מתן סיוע בתשלום של שכר לימוד ללוחמים ואוכלוסיות ייחודיות (חיילים משוחררים בודדים, עולים ובני מיעוטים). 

במסגרת ההצעה מוצע לעגן מימון של 2/3 משכר הלימוד לזכאים לאורך שלוש שנים במוסדות להשכלה גבוהה. בעת ההרשמה למלגה נמסר כי המלגה תשולם החל מחודש אפריל 2022, כעת ממתינים לקבלת המלגה כ- 16,000 חיילים משוחררים, מתוכם כ-8,000 שהחלו את לימודיהם השנה. היות והצעת החוק טרם עברה בקריאה שנייה ושלישית לא ניתן לשלם לחיילים המשוחררים הזכאים.

הקואליציה תנסה להעביר את החוק שמסדיר את המלגות שמקבלים לוחמים ללימודים באקדמיה, אך האופוזיציה נמצאת בדילמה - מצד אחד היא רוצה להנחיל הפסד לקואליציה ולמנוע ממנה הישג, מצד שני חוששת היא להיתפס כמי שפוגעת בחיילים.

"בשבועות האחרונים מדיר שינה מעיני נושא – יש חוק שקידמנו, חוק מלגה ממדים ללימודים שמאפשר ללוחמים ולוחמות, חיילים בודדים, לקבל מלגה של 65% משכר הלימוד להשכלה אקדמית. מצאנו 100 מיליון שקלים בבסיס התקציב כדי לקדם את החקיקה, אנחנו שומעים מחלק מחברי הכנסת של הליכוד, בעיקר יואב קיש שמעלה בקשות לא הגיוניות", אמר בפתח דבריו. 

עוד אמר יו"ר ועדת הכספים: "זה מסכן את החוק, במידה והוא לא יעבור, הלוחמים והלוחמות שלומדים כיום לא יוכלו לקבל את המלגה. הדרישה שלו היא 100% מלגה, החיילים יכולים להשלים 35% מהפיקדון שלהם, כאשר 65% יגיעו במסגרת החוק, לכן מדובר בטענה מופרחת שמבקשת לעשות סיבוב תקשורתי על לוחמים ולוחמות, אני פונה לסיעת הליכוד, היום החוק הזה יגיע להצבעה במליאה ואני מצפה שתצביעו אתנו ותסירו את כל ההסתייגויות, כי ברגע שאתם שמים הסתייגויות, אתם מסתייגים מקבלת המלגה של הלוחמים והלוחמות".