המשבר הקואליציוני בסיבובו האחרון, סביב האולטימטום של ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), טרם נפתר - וגם לא נרשמה התקדמות בנושא. אף שבשבוע שעבר דובר בקרב ראשי הקואליציה על הכוונה לדבר עם ביטון, להקשיב ולהציע פתרונות ובכך להביא לסיום המתיחות - בפועל הדבר לא קרה. במקום פתרון המשבר, הצדדים השמיעו האשמות הדדיות.

בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן ייפגש עם חבר הכנסת מיכאל ביטון על מנת לנסות ולהגיע להסכמות. מלשכת ליברמן נמסר כי כוונתו להביא לסיום המשבר וליציבות הקואליציה, בעוד בלשכת ח"כ ביטון אמרו כי טרם התקבלה הזמנה לפגישה.

גורמים בסביבת ביטון עדכנו אתמול כי עדיין לא תואמו לו פגישות עם ראשי הקואליציה כדי לנסות למצוא פתרון למשבר. לדבריהם אין התקדמות, ונכון לעכשיו, למעט הצבעה עם הקואליציה נגד האי־אמון, ביטון מתכוון להיעדר מהמליאה. לצד זאת, מקורבים לשרה מרב מיכאלי מסרו כי בשבוע שעבר הייתה אמורה להתקיים ביוזמת מזכיר הממשלה פגישה עם ביטון - אך הוא ביטל אותה. בתגובה, גורמים בסביבת ביטון טוענים כי "הפגישה בוטלה לאחר שלילה לפני כן היא שלחה מכתב, ובו דחתה את כל דרישותיו. מי שרוצה לנהל מו"מ אמיתי לא שולח מכתב כזה שבע שעות לפני פגישה".

ראש הממשלה בנט ושרי הממשלה במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנט ושרי הממשלה במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

המשבר התורן החל ביום רביעי, כאשר ביטון, יושב ראש ועדת הכלכלה, הודיע כי יפסיק להצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי־אמון. זאת בעקבות התנגדותו לרפורמה בתחבורה הציבורית ובחקלאות. לאחר הודעתו הדרמטית, נעל ביטון את הישיבה והוסיף: "החל מהיום כל דיוני ועדת הכלכלה וועדות המשנה מבוטלים, ואני לא אצביע עם הקואליציה – למעט בהצבעות אי־אמון, שלא יהפכו את זה לפוליטי. אל תפגעו בחקלאים בצפון ובחלשים בתחבורה ציבורית, ותקבלו אותי כשותף. עד אז לא אצביע במליאה, אולי בהמשך אף אצביע נגד".

בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט טענו כי לבנט נמאס מחוסר המשמעת בקרב חברי הקואליציה, וכי בכוונתו להעביר לכל ראשי מפלגות הקואליציה מסר חד וברור: תשליטו סדר ומשמעת בשורות סיעתכם. בלתי אפשרי להיות ח"כ בקואליציה ולא להגיע להצבעות, לאיים באי־משמעת ובדרך להשיג דברים כאלה ואחרים. לבסוף, המסר של בנט לא הועבר מסיבות טכניות. שכן, הישיבה של ראשי מפלגות הקואליציה לא התקיימה אתמול עקב הלו"ז העמוס של אירועי יום ירושלים.