המשבר בקואליציה מחריף, לאחר שברע"ם ובמרצ לא הצליחו עד כה לשכנע את חברי הכנסת המורדים מאזן גנאים (רע"ם) וג'ידא רינאוי זועבי (מר"צ) להתפטר מהכנסת או ליישר קו עם הקואליציה. במקביל נמשכים המאמצים גם בצד הימני של הקואליציה למנוע את פרישתו של ח"כ ניר אורבך (ימינה).

הבוקר (ראשון) לפני ישיבת הממשלה השבועית, ייפגש שוב ראש הממשלה נפתלי בנט עם אורבך במטרה להרגיע את הרוחות ולהביא לסיום המשבר. בימים האחרונים התבטא אורבך פעמים מספר כי אינו מסוגל להשלים עם ההתפתחויות האחרונות בקואליציה, ולדבריו התנהלותם של חברי סיעות רע"ם ומרצ הביאו אותו לסף פרישה מהקואליציה.

במקביל הואצו המגעים שניהלו עם אורבך גורמים בליכוד. לאורבך הועברו הצעות שריון במקום ריאלי ברשימת הליכוד תמורת פרישתו משורות הקואליציה. אחרי ישיבות עם יועציו ושיחות עם בכירי ימינה, אורבך לקח שוב פסק זמן כדי לחשוב על עתידו, כאשר היועצים הקרובים שלו חלוקים בדעתם: חלקם מציעים לו לפרוש מיד, בעוד אחרים סבורים כי עליו להאמין להבטחות של בנט. לפי גורמים המעורים בפרטים, בנט הבהיר לאורבך כי "הסוגיה של גנאים וזועבי נמצאת בטיפול והבעיה תיפתר בקרוב".

גורמים בליכוד מאשרים כי בימים האחרונים הקשר עם אורבך נותק, ושיחות עמו לא נתקיימו. מכיוון שמשבר המורדים בקואליציה טרם הגיע לסיומו, חוק תקנות יו"ש לא יעלה השבוע להצבעה בכנסת. כך לפי גורמים בקואליציה ששוחחו עם "מעריב". לדברי הגורמים, "דרוש זמן לפתירת סוגיית המורדים, זה לא יקרה תוך יומיים". על כן, החוק יעלה היום לאישור הממשלה, ולאחר מכן ימתין עד גיבוש הרוב בעדו גם בכנסת. החוק חייב להיות מאושר עד סוף החודש.

יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס התייחס אתמול למשבר באירוע "שבתרבות" בבאקה אל־גרבייה, ואמר כי אין בכוונתו לדרוש מח"כ גנאים להתפטר. "אני לא אקרא לאף ח"כ ערבי להתפטר, כפי שלא קראו במפלגה אחרת לשיקלי או לסילמן להתפטר", אמר. "אני משאיר להם שיחשבו מה אחריותם בקידום התהליך הזה. נשאיר להם שהם יחליטו מה שהם חושבים לנכון. אנו ממשיכים בדרכנו. התהליך הזה ברמת המפלגות הצליח, ברמת חברי הכנסת יש סימני שאלה, נראה מה יהיה", הוסיף.

ח"כ רינאוי זועבי הבהירה אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 כי אין בכוונתה להיענות לקריאות שהשמיעו ראשי מרצ בסוף השבוע שתתפטר מהכנסת ותחזיר את המנדט. "אני לא לוקחת את התפקיד של להציל את השמאל מביבי", אמרה. "כבר הודעתי לראשי הקואליציה, שביום שיביאו את חוק יו"ש - אצביע נגד ואפיל את החוק הזה", הוסיפה.

הפגנה מחוץ לבית של זועבי (צילום: ללא קרדיט)
הפגנה מחוץ לבית של זועבי (צילום: ללא קרדיט)

לדבריה, יש לה חוסר אמון מוחלט כלפי כמה מראשי הקואליציה: "אני פעמיים ניסיתי לבוא לקראת. פעמיים דרשתי דברים והובטחו לי, ואז לא קיבלתי". עוד הוסיפה כי היא לא לוקחת על כתפיה את האחריות לפירוק הקואליציה: "מבחינתי, הקואליציה הזו בהתנהלות שלה כלפי הפוליטיקאים הערבים וכלפי החברה הערבית עברה את הגבול. היא עברה את הקו האדום בכך שכל תקציב, כל פרויקט או כל שינוי – כאילו עושים לנו טובה".

בשעת הראיון איתה הפגינו כמה עשרות פעילי מרצ מול ביתה בנוף הגליל וקראו לה להתפטר מהכנסת. בעקבות סירובה להתפטר מהכנסת במרצ שוקלים להפעיל נגדה סנקציות. בתוך כך, ח"כ גבי לסקי (מרצ) נענתה לפניית לשכת ראש הממשלה, והחליטה למשוך את הצעת "חוק הנאשם", החוק שעמדה להעלות היום בוועדת השרים לחקיקה. מדובר בחוק הקובע כי מלאכת הרכבת הממשלה לא תוטל על מועמד שנפתחה נגדו חקירה פלילית או שהורשע בפלילים, גם אם נקבע שאין קלון.

מלשכת ראש הממשלה הסבירו ללסקי כי צריך את הסכמת כל מרכיבי הקואליציה להצעה, וכי כעת, בשל המצב הפוליטי המורכב והמגעים עם ח"כ ניר אורבך, מדובר ב"עיתוי רגיש". לסקי אמרה ל"מעריב": "קיבלתי פנייה מלשכת ראש הממשלה, וללא הסכמות ההצעה תיקבר בוועדת השרים". לכן, לדבריה, היא החליטה להסיר אותה מסדר יומה של הוועדה.

שרת הפנים איילת שקד (ימינה) הצהירה בעבר כי היא מתנגדת להצעת חוק דומה או זהה, וכי היא מתמידה בהתנגדותה. הצעת החוק, המכונה "חוק הנאשם", שאותה ניסה לקדם ללא הצלחה ח"כ והשר לשעבר אלי אבידר (ישראל ביתנו) – מכוונת למעשה נגד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.