האם בטרם צאתה לפגרת בחירות תאשר הכנסת את הורדת אחוז החסימה? ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק של ח"כ מוסי רז (מרצ) להוריד את אחוז החסימה מ־3.25% ל־2% בלבד. "את הצעת החוק להורדת אחוז החסימה הגשתי לראשונה בכנסת ה־20, והיא הוגשה בעבר על ידי ראש מרצ זהבה גלאון", הסביר ח"כ רז, שמפלגתו מתנדנדת בסקרים סביב אחוז החסימה הנוכחי.

בסקר "מעריב" שפורסם ביום שישי מרצ אומנם עברה את אחוז החסימה וקיבלה 4 מנדטים, אבל בשורה של סקרים לפני כן הייתה מתחת לקו האדום. "אחוז החסימה הועלה עם השנים מאחוז אחד ל־3.25, כשהיוזמים מבטיחים שהצעד יוביל ליציבות פוליטית", הוסיף ח"כ רז. "חמש מערכות בחירות בשלוש שנים מעידות שהמטרה לא הושגה. בינתיים, הדמוקרטיה נפגעה כי נשלל ייצוג הולם לאזרחים מכל הקשת הפוליטית, קבוצות ודעות מיעוט לא היו מיוצגות, והייתה פגיעה בדינמיות הפוליטית ובצמיחה של כוחות פוליטיים חדשים. חשוב להפוך את הדמוקרטיה הישראלית לדמוקרטית יותר".

כאמור, הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת ה־20 על ידי חברי הכנסת דאז זהבה גלאון (מרצ) ודב חנין (חד"ש), וכן על שולחן הכנסת ה־23 והכנסת ה־24 על ידי ח"כ שלמה קרעי (הליכוד). גם לח"כ משה גפני (יהדות התורה) הצעת חוק דומה, אך הוא לא ביקש להעלותה לסדר היום של ועדת השרים לחקיקה.

ההצעה עשויה לקבל את תמיכת כל המפלגות שנמצאות בסקרים בקרבה מסוכנת לאחוז החסימה, ובהן ימינה, תקווה חדשה ורע"ם. ההערכה היא שמפלגות המרכז הגדולות - יש עתיד, כחול לבן והעבודה – יתמכו במהלך כדי לחזק את סיכויי מרצ לעבור את אחוז החסימה. 

גם בליכוד עשויים לתמוך בה, אם ח"כ עמיחי שיקלי, לשעבר חבר במפלגת ימינה, יממש את כוונתו להקים מפלגה עצמאית שתתמודד בבחירות. ח"כ רז אמר ל"מעריב" כי אם ועדת השרים לענייני חקיקה תחליט היום שלא לתמוך בהצעה, הוא ייוועץ בסיעת מרצ אם להעלותה בכל זאת ביום רביעי השבוע במליאת הכנסת, בקריאה טרומית.