ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה), התכנסה היום (ראשון) לדון ב־11 הצעות החוק לפיזור הכנסת, שאושרו בשבוע שעבר במליאה בקריאה טרומית, לצד זאת, בליכוד הוכרז גיוס כללי לקראת הדיון, כל חברי הסיעה התבקשו להגיע הבוקר לוועדת החוקה. במפלגה נתקו מגע עם הקואליציה בכל הקשור לפיזור הכנסת: "הם החליטו להתנהל בצורה כוחנית וככה אין לנו על מה לדבר".

בפתח הוועדה אמר קריב כי "מסרב לעצום עיניי נוכח המציאות הפוליטית עם פקיעת תוקף תקנות איו"ש. לא מוכן להיות במצב בו חצי מיליון אזרחים ישראלים לא יודעים לאיזו מציאות משפטית הם מתעוררים בשבת כשהסיבה היחידה היא שיקולים פוליטיים. ברגע שתתקבל הכרעה על אופן הטיפול בהצעת החוק בוועדת הכנסת, נקבל את דינה. לא יהיה מצב של דיון מקביל בשתי ועדות".

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ גלעד קריב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת חוקה, ח''כ גלעד קריב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

היועץ המשפטי של ועדת החוקה, עו"ד גור בליי, הדגיש כי "יש ספק רב האם ניתן להתקדם עם חוק התפזרות מטעם ועדת חוקה. לא היה תקדים לזה שהצעת חוק התפזרות קודמה מטעם ועדה והפרשנות המקובלת לסעיף הזה לא הייתה שהוועדה יכולה לקדם חוק התפזרות מטעמה".

חבר הכנסת אורי מקלב הבהיר: "ש עדיין מאמצים להקים ממשלה חלופית, אפשר למצות אותם ולא ללכת לבחירות - זה רצון העם. אחרי שהכנסת תתפזר אין לי בעיה להצביע בעד תקנות יהודה ושומרון".

יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי ציין בדיון: "נכון לעכשיו לא קיבלתי תשובה מיו"ר ועדת הכנסת ובהחלט ניסיתי, לגבי תאריכים ומועדי זמנים בהליך פיזור הכנסת. מדינת ישראל לא יכולה לחיות במצב שבו שבגלל רצון של גוף פוליטי כזה או אחר".

בקואליציה לא מסתירים את העובדה שכינוס ועדת החוקה היום נועד להפעיל לחץ על ח"כ ניר אורבך (ימינה), יו"ר ועדת הכנסת, לזרז את תהליך פיזור הכנסת, וכי על האופוזיציה להסכים להעביר לפני הפיזור שורה של הצעות חוק חשובות, ובהן חוק פיצויים לנפגעי האומיקרון. כזכור, ועדת הכנסת בראשות אורבך הייתה אמורה להתכנס ביום רביעי שעבר, לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית 11 הצעות החוק לפיזור הכנסת, כדי להכריע בשאלה איזו ועדה תקדם את הצעות החוק - ועדת הכנסת או ועדת החוקה, אך ח"כ אורבך נעל את שערי הוועדה וכך נדחה הדיון.

בסביבתו של אורבך הודו כי כינוס הוועדה נדחה משום שהוא רוצה למצות את האפשרות להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית ולמנוע בחירות. בדיוק מכך חוששים בקואליציה, ולכן הוחלט בעצה אחת עם ח"כ קריב לכנס היום את ועדת החוקה כדי להתחיל ולקדם במהירות את הצעות החוק לפיזור הכנסת, ובכך לעקוף את ח"כ אורבך – אם לא יזדרז לקדמן בעצמו.

ניר אורבך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר אורבך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ קריב אמר כי "למרות שעברו 11 הצעות לפיזור הכנסת וזכו לתמיכה פה אחד בבית, יש ניסיון להשהות את הליך החקיקה של ההצעות האלה ולהשאיר את כולנו תלויים באוויר. אורבך הודיע שידון בהן רק ביום שני, לא שיצביע. אני מודיע - אם ועדת הכנסת מאשרת את קידום ההצעות - לא צריך את ועדת החוקה. אם ועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת, נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".
באופוזיציה כינו את המהלך "מחטף" ונשענו בין היתר על עמדת הלשכה המשפטית של הכנסת, שלפיה קיים ספק באשר לסמכותה לעשות זאת. בלשכה הוסיפו כי "ממילא הדבר לא דרוש כל עוד יו"ר ועדת הכנסת לא מעכב את המשך החקיקה". 

יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר ל"מעריב" לגבי האפשרות שוועדת החוקה תעקוף את ועדת הכנסת ותקדם את חוקי ההתפזרות: "הכל תלוי בהתקדמות בהבנות ובמחויבות של אורבך להליך נקי ומהיר". תוך כך, ועדת השרים לחקיקה תדון היום גם בשתי הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת גבי לסקי (מרצ) ואלי אבידר (ישראל ביתנו) למנוע מח"כ שנגדו הוגש כתב אישום פלילי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

כינוס הוועדה מתרחש על רקע סקר מכון פאנלס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר עבור "מעריב־סופשבוע", ממנו עלה  שהחגיגות היו אולי מוקדמות מדי, שכן הסקר מצביע על שוויון בין הגושים: תיקו 57 מנדטים. וזאת חלוקת המנדטים המסתמנת על פי הסקר, ובסוגריים חלוקת המנדטים בסקר קודם: הליכוד בראשות נתניהו 34 (36), יש עתיד בראשות יאיר לפיד 21 (20), הציונות הדתית 9 (10), כחול לבן 8 (8), יהדות התורה, שאיבדה בסקר הקודם מנדט לטובת בן גביר, 7 (6), העבודה 7 (7), ש"ס 7 (7), הרשימה המשותפת 6 (6) וישראל ביתנו 5 (5).