הדיון בוועדת החוץ והביטחון בחוק הגיוס לקראת הבאתו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת בוטל - ונראה כי בג"ץ, מחוסר ברירה ונוכח המציאות הפוליטית, ייאלץ לדחות שוב את חיוב המדינה בביצוע גיוס לכולם.

ההבנה שאין במליאה רוב לתומכים בהצעת חוק הגיוס מביאה שוב למבוי סתום בסוגיה הנפיצה. "בתקופת ממשלת מעבר קיימת בעיתיות גבוהה לקדם הליכי חקיקה, ובמיוחד חוקים משמעותיים כמו חוק הגיוס", מסביר עו"ד אורי קינן את מורכבות המצב. "ההערכה הסבירה היא שבית המשפט העליון, אשר פסק כבר בנושא חקיקה בזמן ממשלת מעבר, יאריך את האפשרות לאשר את החוק בכנסת הבאה".

חוק הגיוס נחקק במרץ 2014 לאחר פסילת חוק טל שנה וחצי קודם לכן, והוא מעניק פטור למרבית האוכלוסייה החרדית בישראל. שלוש שנים לאחר מכן, ב־2017, החוק בוטל על ידי בג"ץ, שקבע כי הוא נוגד את עקרון השוויון. בג"ץ עיכב את ביטולו של החוק בשנה עד ל־2018 כדי לאפשר לממשלה לחוקק חוק אחר.

מאז ועד היום הממשלה מבקשת את עיכוב החוק שוב ושוב. ההארכה האחרונה של החוק עתידה לפוג ב־1 ביולי, כלומר מחרתיים. אם החוק לא יידחה שוב, כל צעיר חרדי בן 18 יהיה חייב להתגייס לצבא. עם זאת, ההערכה היא שהממשלה תגיש בקשת דחייה נוספת ותטען כי בזמן מערכת בחירות לא נכון שממשלה תדון בסוגיות ליבה הרות משמעות שכאלה.