פרופ' עומר מואב מאוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת ווריק בבריטניה שוחח היום (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב103fm על יוקר המחייה בישראל והעביר ביקורת נוקבת על בנימין נתניהו, שהאשים את הממשלה הנוכחית בעליית המחירים האחרונה במשק: "הדברים שלו מופרכים לחלוטין, זה קצת מצחיק". 

"הדברים של נתניהו מופרכים לחלוטין, עליית המחירים היא לא בגלל הממשלה הנוכחית. יש בעיות שורש עמוקות, במיוחד בתחום החלב. הממשלה הנוכחית דווקא מנסה ועשתה בהצלחה חלקית שינויים לטובת יוקר המחייה", טען פרופ' מואב והסביר: "נתניהו היה ראש ממשלה למעלה מעשור, הוא לא עשה שום דבר בכיוון הזה או כמעט שום דבר - זה קצת מצחיק". 

בהמשך הסביר המומחה כי "אפשר להוריד את יוקר המחיה על ידי הורדת מיסים רק אם הורדת המיסים מגדילה את התחרותיות וכתוצאה מכך מורידה גם את המחיר שהצרכן משלם ליצרן. כאשר ממשלה מורידה מיסים וכתוצאה מכך היא גובה פחות, זה לא באמת מוריד את יוקר המחיה. אין ארוחות חינם - השיח על מי מוריד יותר מיסים ומי מגדיל יותר הוצאות, הוא טיפשי. כל עוד הממשלה לא עושה קיצוץ אדיר בהוצאות היא חייבת להעלות מיסים כדי לא להשאיר נטל ענק לדורות הבאים. לכן, אני מברך את הממשלה על המיסוי על כלי הפלסטיק והמשקאות המתוקים, ואני מבקר אותה על זה שהיא מורידה את הבלו על הדלק".

לסיכום, אמר פרופ' מואב כי "לטפל במחירי הדיור כמו שצריך לוקח הרבה מאוד זמן. בכל מה שנוגע ליוקר הדיור, יש מחדלים רבים של הממשלה הקודמת ושל הממשלה הנוכחית. לצערי הרב, הממשלה הקודמת ניהלה מדיניות לא נבונה בתחום הדיור ובמידה רבה הממשלה הנוכחית ממשיכה את אותה המדיניות.

"איפה כן יש שיפור? עכשיו יש הרבה יותר התחלות בנייה וזה אומר שברמת הביצוע של התחלת בנייה, יש שיפור של הממשלה הנוכחית ביחס לממשלה הקודמת, אבל זה לוקח זמן - בישראל הבירוקרטיה היא בלתי נסבלת, צריך להקל על הרגולציה ולפשט תהליכים. המחדל הוא בניסיון להוריד את מחירי הדיור מצד הביקוש, לכן כל הנושא של פרויקטים של הגרלות הוא פשוט הזוי ועושה עוול".   

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103fm