מצלמות הנשלטות-מרחוק יחליפו את משקיפי השלום מארה"ב על מנת להבטיח שתנועת הספנות הבינלאומית ממשיכה לקבל גישה חופשית למפרץ בעקבה, לו קו חוף משותף עם ישראל ועוד שלוש מדינות ערביות. 

האי טיראן נמצא במיצרים הנושאים את שמו של המפרץ ונמסר לערב הסעודית, יחד מיצרי סנפיר הסמוכים אליו, ממצרים, בשנת 2017. במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ובערב הסעודית בשבוע שעבר, הודיע הנשיא ​​כי המשקיפים יצאו מטיראן. 

כל פריסה מחודשת של המשקיפים או העברתם מהאזור דורשת תיאום בין מצריים, ישראל וארה"ב, אך המדינות טרם דנו בעזיבתם של המשקיפים ולא במה עשוי לבוא לאחר מכן. 

גנץ חושף: "נוכחות צבאית חריגה של איראן בים האדום"

הביקור של ביידן הוכיח שכל מה שהיה ידוע ומובן לפניו - נשאר תקף גם אחריו

יחד עם זאת, גורם רשמי מאחת המדינות מסר לסוכנויות התקשורת הזרות כי "משקיפי השלום בוודאות יוחלפו במערכת מבוססת מצלמה". שני גורמים רשמיים ממדינות אחרות אמרו כי המצלמות שכבר מוצבות באתר בו שוכנים המשקיפים בשארם א-שייח', ישודרגו עבור המשימה.

מקור דיפלומטי שביקר באתר בטיראן, אמר כי למשקיפים יש מצלמות באתר זה גם כן, ואם יתפעלו אותן, זה עשוי לגרור תיאום ביטחוני בין ישראל וסעודיה, להן כאמור אין קשרים פורמליים.

שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, אמר כי קודם כל, בראש סדר העדיפויות היה ש"ישראל לא תתפשר על שום התחייבות שקיבלה כחלק מתהליך השלום עם מצרים, בעיקר בכל הנוגע לגבי חופש הספנות".

כזכור, בתחילת החודש שר הביטחון בני גנץ נאם במסגרת ועידת "Annual Economist Government Roundtable", וחשף תמונות לוויין חריגות מהחודשים האחרונים של ארבע ספינות צבאיות איראניות בים האדום המעידות על התבססות איראן באזור.