ארכיון צה"ל במשרד הבטחון פרסם הבוקר (שישי) את הפרוטוקול והמוצגים ממשפט כפר קאסם, שנערך לאחר הטבח ב-1956 ובמהלכו נורו למוות 47 מתושבי הכפר.

השר פריג': "מקומם אותי שמנסים לעשות פוליטיקה מהטבח בכפר קאסם"

הרצוג בטקס לזכר הרוגי הטבח בכפר קאסם: "מבקש סליחה בשם מדינת ישראל"

בינואר 1957 הועמדו לדין 11 קצינים וחוגרים שהיו מעורבים באירוע, שמונה מהנאשמים הורשעו ונדונו לתקופות מאסר ממושכות. המורשעים ערערו על פסק הדין, והרכב בית הדין הצבאי לערעורים בראשות שופט בית המשפט העליון משה לנדוי קבע בחודש אפריל 1959 הקלה מסוימת בעונשם.

אנדרטה לזכר הטבח בכפר קאסם (צילום: מיטל שרעבי)
אנדרטה לזכר הטבח בכפר קאסם (צילום: מיטל שרעבי)

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', התייחס לפרסום הפרוטוקול ואמר: "סוף סוף אני קורא את המילים שחלמתי לקרוא כל חיי. את העדויות על הרצח המתוכנן, על השער המזרחי של כפר קאסם שנשאר פתוח בתקווה שהניצולים יבינו את המסר ויברחו. אבל לצד הכאב יש גם מנוחה. אחרי 66 שנים, האמת יוצאת לאור. כל כך הרבה זמן המדינה שלנו ביקשה להסתיר מאתנו את האמת על הטבח שפגע בכל משפחה בכפר קאסם, גם במשפחתי והמשיך ללוות אותנו עד היום. כעת האמת בחוץ, כך גם תכנית הגירוש (חפרפרת), שאף אם לא פורסמה רשמית, נוכחת בכל אחד מדפי פרוטוקול המשפט".

"אחרי בקשת הסליחה, ולאחר פרסום הפרוטוקולים, נותר רק לדאוג שזכרו של הטבח ולקחיו לא ישכחו. שהוא יהיה נוכח בתוכניות הלימוד בבתי הספר ולא כהערת אגב. שכל ילדה וילד, יהודים וערבים ילמדו עליו, יקראו גם הם את המילים שאנחנו קראנו היום. שנים המציאה המדינה אין ספור תירוצים מדוע להסתיר מאיתנו את האמת. היום התגלה המובן מאליו שאין כמו האמת כדי להקל על הכאב, כדי לסייע בבניית העתיד המשותף, כדי לתת תקווה", הוסיף.

ח"כ עופר כסיף אמר: "הפרוטוקולים של משפט טבח כפר קאסם שנחשפו היום מוכיחים שהרצח היה בכוונה תחילה, כפי שטענו מאז ומתמיד. היה זה ניסיון לנצל את פרוץ מלחמת התוקפנות המשולשת (ישראל, צרפת, אנגליה) בכדי לבצע גירוש נוסף ליושבי הארץ הפלסטינים. ח"כ עאידה תומא-סלימאן: "דגל שחור התנוסס מעל פקודות הטבח בכפר קאסם ב1956. 66 שנים אחרי הרצח הנתעב ההוא, מדינת ישראל עדיין בורחת מבשורה. על מדינת ישראל להכיר באחריותה באופן רשמי לטבח. הכרה בפשעי העבר היא שלב הכרחי בדרך לתיקון העוול ההיסטורי והבסיס לעתיד משותף".