ההמשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבתה השבועית, ברקע המתיחות מול רוסיה וסערת הסוכנות היהודית. על סדר היום של הישיבה בין היתר דיון על טיוטת חוק הנכים. 

מה פוטין באמת רוצה מישראל? הסיפור שהתפרץ מהבוידעם והפך למשבר

לא רק הסוכנות היהודית: רוסיה מרחיבה את הפעילות נגד ארגונים יהודים

ראש הממשלה יאיר לפיד פתח את הישיבה השבועית בהתייחסות לאירועי האלימות נגד נשים שהתרחשו בשבוע החולף: "האלימות כלפי נשים היא כתם על המדינה והיא לא יכולה להימשך. רק בשבוע האחרון שוב נרצחה אישה בידי בעלה, בת נרצחה בידי אביה, נחשפו פרטים מזעזעים נוספים בפרשת אונס הסוהרת בבית הכלא, נחשפו התכתבויות מחפירות של הכדורגלנים מפרשיית הקטינות. כל המקרים האלה שונים מאוד אחד מהשני, אבל יש להם מכנה משותף: זו אלימות נוראה שהופנתה כלפי נשים. זה תפקידנו כחברה וזו חובתנו כממשלה למגר את התופעה".
 
"שרת התחבורה מרב מיכאלי פנתה אליי כדי לקיים ישיבה מיוחדת בנושא, אנחנו נקיים אותה. שר האוצר איווט ליברמן פנה אליי כדי שתתקיים חקירה בלתי תלויה של החשדות החמורים לאונס הסוהרת. לא יכול להיות שחיילת בצה"ל נאנסת במהלך שירותה בידי מחבל. אתמול שוחחתי בעניין ארוכות עם השר לביטחון פנים ועם נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי. הוצגו בפניי הצעדים שנעשו בשב"ס כדי לוודא שמקרה כזה לא יחזור לעולם. המקרה הנידון, שקרה בתקופת הממשלה הקודמת, נמצא תחת צו איסור פרסום, אבל הוא צריך להיחקר והוא ייחקר. אנחנו נוודא שהחיילת מקבלת סיוע, נמצה את הדין עם האשמים ונבטיח שאירועים כאלה לא ישנו. הממשלה הזו עשתה יותר מכל הממשלות בעבר בנושא האלימות נגד נשים. יותר מ-200 מיליון שקלים הוקצו לתוכנית הלאומית למניעה וטיפול באלימות במשפחה", הוסיף ראש הממשלה.
 
"נוספו מרכזי הגנה למתלוננות, הכשרה לשוטרים, פרקליטים ושופטים שמטפלים באלימות מינית ומשפחתית. הושקעו 21 מיליון שקלים למערך הטיפול הנפשי לנפגעים ונפגעות. זה כמובן רחוק מלהיות מספיק. אנחנו צריכים לעשות יותר ואנחנו נעשה יותר. נשים וילדות צריכות להרגיש במדינה הזו בטוחות בבית, ובטוחות כשהן יוצאות מהבית", סיכם לפיד.

ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

 
לאחר מכן הוא דיבר על שיתוף הפעולה עם ירדן: "הממשלה תביא היום החלטה להקמה של פארק תעשייה ותעסוקה משותף בין ישראל לירדן. פרטים אחרונים במיזם הזה נסגרו בשבוע שעבר בביקורי ברבת עמון אצל המלך עבדאללה. מדובר ביוזמה שתביא לשתי המדינות תעסוקה, תקדם את יחסינו הכלכליים והמדיניים, תעמיק את השלום והידידות בין שתי המדינות. אני מודה לשרת התחבורה על כך שגייסה את גורמי המקצוע לטובת התהליך. מדובר באיזור תעשיה משותף, שיושב על הגבול. הוא יאפשר ליזמים ואנשי עסקים ישראלים וירדנים לתקשר באופן ישיר. הוא ייצור מיזמים משותפים של מסחר, טכנולוגיה ותעשייה מקומית".
 
הוא גם התייחס לרפורמת "נפש אחת": "הממשלה תביא היום עוד פרק חשוב ברפורמת "נפש אחת" שהיא עושה לטובת נכי צה"ל. מדובר בשורה של צעדים אופרטיביים שיקלו על חייהם של הטובים שבבנינו, שנפצעו והפכו לנכים בזמן שירותם הצבאי. הפרק הזה ברפורמה מתוקצב ב-100 מיליון שקל, מתוך 900 המיליון של הרפורמה כולה. אבל עיקר ההחלטה הוא להקל על התהליכים הבירוקרטיים, להבהיר מה הקריטריונים לנכות, להסדיר את הנושא בהחלטות ממשלה במקום בהוראות פנימיות. אני מברך את שר הביטחון בני גנץ, את שר האוצר איווט ליברמן, על פעולתם המבורכת בנושא. למדינת ישראל יש חוב מוסרי עצום לאנשים האלה, והיום אנחנו מחזירים חלק קטן של החוב הזה".
 
לפיד סיכם את החלק הפתוח של הישיבה בהתייחסות ליוקר המחייה בישראל: "כמה מרשתות השיווק הגדולות הודיעו השבוע ליבואנים שהם מסרבות להעלות מחירים של מוצרי פארמה, קפה, אבקת כביסה, ועוד שורה של מוצרים. אני מברך אותם. כך צריך להיות.גם הממשלה לא תעמוד מנגד. אם יבואנים מעלים מחירים באופן לא מרוסן, הם יגלו שפתחנו את השוק לייבוא מקביל, הסרנו חסמים במשרדי הכלכלה והבריאות, ובעיקר הבאנו תחרות לשוק".
 
"כל מי שחושב שיש לו מונופול על מוצרים מסויימים, טועה. 15 שנה לא עשו פה כלום לגבי יוקר המחיה, אבל הממשלה הזו היא אחרת: הדלק יורד היום בחצות, בשקל וחצי לליטר, התחלנו רפורמה בתחום הייבוא, ואנחנו נחושים להמשיך אותה בכל הכוח. משרד הכלכלה מפרסם נתונים השוואתיים של מוצרי יסוד ויש פער של עשרות אחוזים. אני קורא לציבור הישראלי לקנות נכון. אתם יכולים להוזיל את ההוצאות שלכם בעשרות אחוזים. יוקר המחיה הוא מכת מדינה. משפחות לא גומרות את החודש. תבדקו מחירים, תשוו מחירים, כמעט לכל מוצר בשוק יש מוצרים באיכות גבוהה ובמחיר הרבה יותר נמוך. אם נשלב ידיים, הממשלה והאזרחים, נוריד יחד את יוקר המחיה", סיכם.

כזכור, ביום חמישי האחרון התקיים בבית המשפט ברוסיה הדיון בעניין סגירת הסוכנות היהודית שהוגדר כ"שיחה" לפני הדיון המהותי בנושא שנקבע ל-19 באוגוסט. על פי החוק הרוסי, המטרה העיקרית של השיחה הייתה לעבור על חומרי התיק ולהכירם. הסוכנות תנסה במהלך הדיון הבא לערער על החלטת משרד המשפטים הרוסי להורות על סגירת פעילות הארגון במדינה, לאור טענתו כי היא מפרה את החוק הרוסי. אם הערעור יידחה, יתחיל פירוקה של הסוכנות. 

ביום שלישי מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי סוגיית הסוכנות היהודית היא חקיקתית, ואין להשליך ממנה על היחסים בין רוסיה לישראל. "צריך להתייחס לסוגיה הזאת בזהירות יתרה. אכן, קיימות שאלות בנוגע לפעילות הסוכנות מבחינת שמירת החוקים של הפדרציה הרוסית. לא צריך להפוך את הסוגיה לנושא פוליטי ולא צריך להשליכה על כל מכלול היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות", אמר פסקוב.