סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, עורר היום (חמישי) סערה כשאמר בריאיון בגל"צ כי "קבר יוסף זה הזיה מטורפת. הייתי שם הרבה מאוד פעמים, זה מופרע. רק לחשוב שחיילי צה"ל יכולים להיהרג כדי לאבטח קבוצות חרדים שאפילו לא משרתים בצבא".

לילה מתוח: עימותים סמוך לקבר יוסף, הפלסטינים דיווחו על הרוג

גולן שוחח עם סיון כהן וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לדבריו: "לא אמרתי שיש בעיה, יש ברוך השם הרבה מאוד קברי צדיקים בכל הארץ, בעיקר בגליל. אני לא יודע אם היית אי פעם בזמן תפילת בקבר יוסף בשכם, הייתי שם הרבה פעמים ואני אומר לך שכל פעם שעשיתי את זה נתקפתי חרדה עמוקה. כי בשם חופש הפולחן, ואני בעד, אנחנו מסכנים באופן בלתי מידתי ולא הגיוני את חיילי צה"ל. זה פשוט לא הגיוני. אני לא נגד חופש הפולחן, וגם לא במערת המכפלה".

"אני דואג בראש ובראשונה לביטחון חיילי צה"ל ולהתנהלות לאומית אחראית. אני חשבתי מאז ומעולם, עוד בתקופת הסכמי אוסלו, חשבתי שהתפילה הזו בקבר יוסף, בתוככי שטח פלסטיני, עם לא מעט גורמים אלימים שצריך להילחם בהם כל העת, גורמי טרור. אבל לא צריך לייצר את ההזדמנות למאבק וחיכוך באופן יזום על ידנו בשם חופש פולחן מדומיין. ברגע שהמצב הבטחוני מחמיר אנחנו מפסיקים שם את התפילות, אז בשביל מה לעקוב אחר העיקרון הזה שבעיניי בלתי סביר? מהפלסטינים חייבים להיפרד", טען.

בהמשך, הגיב לטענותיו של ח"כ קרעי, ותקף: "אנשים שלא שירתו בצה"ל בכלל, בגלל חברות בארגון טרור, אנשים ששהותם בצה"ל היה בין עלוב ללא קיים, מתגוללים במקום להכיר בכך שצריך לתת מענה לבעיות היסוד של ישראל והן הלאומנות המשיחית, הגזענית והקיצונית שתכופה על רוב אזרחי ישראל ומסכנת את רוב חיילי צה"ל במשימות שלעיתים שמיותרות לחלוטין. הדבר השני זה הלחימה בשחיתות. הוא נותן במה לאנשים הכי מושחתים במדינת ישראל".

"נתניהו היה ראש ממשלה בעיניי אדם משוחת, קודם כל ברמה האישית ומעבר לכך, המנהיג הישראלי שתרם לשינוי, ביזוי ויצירת קרעים בחברה הישראלית. משפטו מתברר כרגע, כולם יודעים את זה ואני אומר את זה לדעתי. אין פה רק היבט משפטי, יש פה היבט של שיסוי ויצירת קרעים בין מרכיבים שונים של החברה הישראלית ומבחינתי אין כמו נתניהו שמאיים על החוסן הלאומי". 

בהתייחסו למצבו הפוליטי ולמצבה של מרצ בסקרים אמר גולן כי "הסקרים הכי עדכניים מלפני חודש. אני חושב שאין פה באמת משהו אמיתי, אני משוכנע שמתוקף היותי שמאל ציוני, פונה לקהלים רחבים, מדבר לאנשים שהם מצד אחד בתפיסת עולם ציונית, בית לאומי לעם היהודי, מדינה חופשית ומהצד השני תפיסת עולם של קידום שוויון וסגירת פערים בחברה הישראלית. אני יכול להביא להישג טוב יותר בבחירות".

"זה טבעו של מאבק פוליטי. הוא משקף למעשה הייתי אומר שתי תנועות מאוד חזקות בתוך מרצ היום, מה אני מייצג זה רצון לחזור לימי העבר המפואר שלנו. אני יוצא רגע מהשיח, אני מדבר עכשיו על המאבק בין תפיסת עולם שאומרת מרצ גדולה, ציונית ששמה לעצמה בצד החזון הציוני זכויות אדם, אזרח וכו', לבין מרצ מסתגרת, קטנה", הוסיף.

יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)

בסיום, גינה את דבריו של אבו מאזן בברלין ואמר כי "אי אפשר להתייחס ברצינות לדברים האלה אבל מהצד השני אנחנו צריכים לזכור שאנחנו צריכים להגיע להסדר עם הפלסטינים. זה מה שעושים עם אויבים, אין מה לעשות. לעשות שלום עם מדינה ידידותית זה לא חוכמה, אנחנו צריכים להגיע להורדת הלהבות, הפרדה בין יהודים לפלסטינים".

"אני לא משתלח באף אחד, כעמדה ביטחונית ומוסרית, החיכוך המתמיד שאנחנו יוצרים סביב קבר יוסף הוא מיותר לחלוטין. זה דבר משמסכן את חיי חיילנו לשווא. אני מכבד את האמונה ונלחמתי על מימוש האירוע הזה, ועם זאת אני חושב שקבר יוסף כמקרה ייחודי זה דבר מיותר לחלוטין", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm