ועדת החקירה לחקר אסון מירון שלחה מוקדם יותר השבוע מכתבי האזהרה לאנשים שהתבררו במסגרת חקירתה כאחראים למחדלי האסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. בין מקבלי ההודעות: ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השרים לשעבר אמיר אוחנה ויעקב אביטן, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז צפון לשעבר ניצב שמעון לביא.

הליכוד תוקף בתגובה למכתבי האזהרה על אסון מירון: "עיתוי פוליטי"

יפגע בנתניהו פוליטית? זו המשמעות של מכתבי האזהרה על אסון מירון

גלעד כץ, יועצו של נתניהו לשעבר, שוחח היום (חמישי) עם סיוון כהן ב-103FM והתייחס לדברים: "אני בעיקר מודאג מכיוון שאני חושב שחברי הוועדה, לפחות על פי המכתב, התפיסה שלהם לגבי לתפקידו של ראש הממשלה היא תפיסת בעייתית בלשון המעטה. הוא משקף את התעמדה שלהם, את התגישה שלהם ולמעשה את ההבנה שלהם מהו תפקידו של ראש הממשלה. הם כותבים שהוא לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון הליקויים, האם ראש הממשלה הוא קצין בטיחות ראשי במדינת ישראל? זה התפקיד שלו? כל מה שהם כתבו הוא לא מדויק ואני ממש מנסה לשמור על כבודם של חברי הוועדה".

"מבחינת הכרונולוגיה הוא לא מדויק. ב־2011, חמש שנים לפני התאריך שהם נקבו, התקבלה החלטת ממשלה ראשונה שקבעה להקים חברה ממשלתית שתפקיע את הסמכויות מכל הגופים שפעלו בהר ותנהל אותו תחת משרד התיירות. מה שהם ציינו, הייתה החלטת ממשלה נוספת, אותה החלטת ממשלה. פה בדיוק נכנס בעיניי חוסר הדיוק - מיד אחרי החלטת הממשלה הראשונה כל אותם גופים הרגישו פגועים והם פנו לבית המשפט, לבג"ץ, ובג"ץ אמר ששום דבר לא יקרה. גם אם ממשלת ישראל כולה הייתה כולה קמה, הולכת לגור בהר מירון, היא לא הייתה יכולה לשנות את המצב", הוסיף.

לדבריו, "ב־2016, אחרי שהבינו שאי אפשר לעשות שום דבר מכיוון שבג"ץ עצר את המצב, הייתה עוד החלטה ואז בית המשפט העליון קבע שהם צריכים להגיע להבנה עם אותם גופים במהלך שלושת השנים הבאות. כמובן שזה לא היה, היו דחיות. אם זה המצב אז מה יגידו חברי הוועדה? הרי לא יעלה על הדעת שמישהו יבוא ויפעל בניגוד להחלטת בג"ץ, אז עכשיו חברי הוועדה אמרו 'הייתה החלטת בג"ץ ולכן אנחנו רוצים שראש הממשלה יבוא ויתקן את הליקויים בלי קשר להחלטת בג"ץ".

בהתייחסו לשאלה האם היו שיקולים פוליטים באירוע, אמר כץ: "עפר אני לרגלי המשפחות שאיבדו את יקיריהם. אני לא מתווכח איתם, כל מה שהם יטענו בעיניי קדוש. השחקן שכלפיו אני בא בטענות, ואני לא מאשים אותם, אני חושב שצריך להסתכל על המציאות כפי שהיא כי אם היו רוצים לתקן ולקחת אחריות אמיתית צריך להסתכל על המציאות כפי שהיא".

האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בסיום, אמר כי "כל פוליטיקאי פועל בשני מישורים - המישור הענייני למען המטרה הגדולה, טובת מדינת ישראל והאינטרסים שלה, וכל פוליטיקאי גם פועל למען האינטרסים האישיים שלו. זה בסדר. אמרו אותם אנשים שהיו מקורבים אליו שנתניהו דאג רק לעצמו, אני שואל שאלה פשוטה - אם זו הגישה, אז מה פתאום הוא הביא 4 הסכמי שלום? איך המדינה קיבלה ראשונה את החיסונים? הרמטכ"לים, כל אחד מהרמטכ"לים האלה הוא פוליטיקאי בהווה, עבר עתיד אולי, לכל אחד יש את המוטיבציה האישית שלו, את החשבונות שהוא רוצה לסגור בעצמו".

"אני לא מתרגש מזה שחמישה פוליטיקאים שבעבר היו רמטכ"לים אומרים שהסכנה הגדולה של מדינת ישראל היא הקרע הפנימי. איפה הייתם לפני 50 שנה? שם הקרע היה מוצדק, כי מי עשה את הקרע? מפא"י. היום כשמי שעלול להגיע לשלטון זה נתניהו והליכוד, הקרע הוא הדבר הכי חשוב שצריך לטפל בו. רמטכ"לים יקרים, התפקיד שלכם זה לטפל באויב החיצוני של ישראל. הסיפור הזה של הגדרת תפקידו של ראש ממשלה קריטי לא רק בגלל נתניהו בעבר, לכל ראש ממשלה בעתיד - אם אנחנו נרצה שראש ממשלה יהיה קצין בטיחות ראשי של ישראל, אני אומר לכם שבצער רב יהיו עוד אסונות כאלה. לא יטפלו במאקרו, יטפלו לכבות את האש", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm