ראש הממשלה, יאיר לפיד, ערך היום (שני) יחד עם משלחת ניצולי שואה ונשיא גרמניה, הקנצלר אולף שולץ, ביקור בווילה ואנזה, שם התקיימה ועידת ואנזה ב-1942, שבה דנו הנאצים ביישום "הפתרון הסופי".

הקנצלר שולץ בהצהרה עם לפיד: "לא נראה שתהיה חתימה על הסכם הגרעין בקרוב"

יד ביד עם ניצולת שואה: ראש הממשלה לפיד נחת בברלין | צפו בתיעוד

בפתח הביקור, ראש הממשלה אמר לקנצלר שולץ כי הוא מעריך מאוד את האומץ והכבוד שהקנצלר מעניק בעצם השתתפותו בשמיעת העדויות המצמררות של ניצולי השואה. רה"מ הדגיש כי הוא משוכנע שתחת הנהגתו של הקנצלר, גרמניה תילחם באפס סובלנות למול תופעות האנטישמיות. ניצולי השואה הודו לרה"מ ולקנצלר על הביקור המיוחד כאן. הם סיפרו כל אחד את סיפור חייו ומשפחתו במהלך השואה, על עלייתם לישראל ועל המשפחה שהקימו כאן. 

"לפני שעה נכנסתי למשרדו של הקנצלר וחיכה לי משמר כבוד של חיילים גרמנים, שהצדיעו למדינת היהודים. חשבתי על הפעם הראשונה שאבא שלי ראה חייל גרמני. הוא היה כמעט בן 13. במרץ 1944, הוא שכב במיטה הגדולה בבית של הוריו. אבא שלו היה לידו, כי סבתא היתה בבודפשט. ב-5 בבוקר הייתה דפיקה בדלת. נכנס חייל גרמני. הוא אמר: 'איפה ד"ר למפל?' - שזה סבא שלי. סבא קם. סבתא רבתא שלי, הרמינה, שדיברה גרמנית, ניגשה לחייל הגרמני, כרעה על ברכיה, היא הייתה כבר אישה זקנה, חיבקה את המגפיים שלו ואמרה: "ביטה, ביטה, גם לך יש אמא", אמר לפיד בפתח דבריו.

"החייל לא אמר כלום. סבא הלך, התלבש, לקח את התיק שלו, ניגש לאבא שלי, הרים את השמיכה, ואבא בכה. הוא אמר לו: 'ילד שלי, או שאני אראה אותך, או שלא'. מאז לא ראה אותו יותר לעולם. היום הקנצלר הגרמני, הצבא הגרמני, המדינה הגרמנית באה לכאן. לווילה ואנזה, למקום שבו נוסחה הבירוקרטיה של הרוע, בשביל לכבד אתכם ולהגיד לכם שהיא מבקשת את סליחתכם. אנחנו באנו הנה כדי להגיד להם שניצחנו. סבא בלה מת במחנה ריכוז, אבל אבא שרד והקים משפחה, והם הקימו מדינה. המדינה הזאת גאה להיות פה היום. אני מודה לך, ידידי, שבאת איתנו לכאן היום. צריך בשביל זה לא מעט אומץ מוסרי. תודה לכם שבאתם", הוסיף.

נשיא גרמניה כי "מודה שבאתם לכאן, זה אינו דבר מובן מאליו. זה מקום מזעזע. העבודה של הזיכרון בהבנת הדברים, שמירתם והעברתם לדורות הבאים זו המשימה החשובה ביותר. בזה חשיבות המקום הזה, שמירת הזיכרון. באים הנה תלמידים, חיילים. מבטיחים לכם כי נמשיך את זה בכל מחיר, זאת שליחותנו. קורים דברים מזעזעים באוקראינה, אנשים נרדפים בשל היותם אוקראינים, עלינו תמיד לפקוח עין ולסייע , תמיד לדעת את האמת".

לפיד ומשלחת ניצולי השואה בווילה ואזנה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
לפיד ומשלחת ניצולי השואה בווילה ואזנה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

עוד קודם לכן, אמר קנצלר גרמניה בפגישה עם לפיד כי מדינתו מחויבת להילחם בכל תופעה של אנטישמיות, "יש לנו קהילות יהודיות ואנו גאים בכך". לפיד, הצהיר בפתח דבריו: "אני בנו של טומי לפיד, ניצול שואה מגטו בודפשט, נכדו של בלה למפל שנרצח במחנה הריכוז מאוטהאוזן, ועכשיו אני עומד כאן על אדמת גרמניה - כראש ממשלתה של מדינת היהודים".