על רקע ההבנות אליהן הגיעו במשא ומתן הקואליציוני, לפיהן יורחבו הסמכויות של השר לביטחון הפנים, התפקיד אליו מיועד יו"ר עוצמה יהודית חבר הכנסת איתמר בן גביר, שוחח היום (שני) מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לסוגיה. 

השבעה כבר מחר? זו חלוקת התיקים המסתמנת בממשלת נתניהו
בן גביר לאחר הפיצוץ במו"מ: "בלי שנוכל להחזיר את הסדר לרחובות - לא נהיה בממשלה"

"לדעתי היוזמה הזו של בן גביר נידונה מראש לכישלון, אני לא רואה את זה מתפתח, אני לא רואה מעורבות של מערכת פוליטית אל תוך המשטרה, זה מסוכן בצורה בלתי רגילה", טען בפתח הריאיון. "אני לא רואה איך הם יוצאים מהפלוטנר הזה. תראה, מה שאני יותר חושש זה מכל המערכת המשטרתית, שהארגון הזה, למרות שהוא כבר חבול והוא כבר בבעיות, יהיה בבעיות קצת יותר גדולות ויהיה שם הרס גדול מאוד אם השר ישלוט במשטרה או יכתיב שם דברים שהוא לא צריך להיות מעורב בהם". 

לשאלה האם אין זה לגיטימי לתת לשר להכתיב למשטרה מה לעשות והיכן לשים את הדגש, ענה חפץ שהשר יכול להכתיב מדיניות אך לא להיכנס למהלכים טקטיים: "הוא יכול להכתיב סדרי עדיפויות אבל לא להחליט ש'פה תורידו, פה תשימו'. כשאתה מנטרל את המפכ"ל, מפכ"ל לא יכול לפעול. כשאתה לא נותן גמישות למערכת, אני לא רואה מפכ"ל שמשרת בתנאים כאלה", אמר.

עד המשיך והוסיף באותו נושא: "בעיקרון, השר בהחלט יכול לנהל דו שיח, ובהנחיות שהוא נותן יש לו השפעה רבה מאוד. זה לא שהוא צריך לקבל סמכויות נוספות, בחוק הוא בהחלט יכול לדבר על מדיניות, הוא בהחלט יכול להכתיב, הוא בהחלט יכול להשפיע השפעה גדולה מאוד. תשמע, אני עבדתי עם השרים אביגדור קהלני ושחל שבהחלט השפיעו, הם בהחלט קבעו, אתה לא עושה מה שבראש שלך". 

חפץ הדגיש: "ברגע שמפכ"ל לא יכול לממש את המדיניות שלו - ברגע שהוא רואה שיש פגיעה באינטרס הציבורי, אני חושב שהוא צריך לעשות כל מאמץ לשכנע את השר. לא מצליח? הוא בטח יתפטר". 

לשאלה מה היה ממליץ למפכ"ל ולצוות הבכיר שלו לעשות במידה ויתקיים תרחיש כזה, ענה ש"בואו נראה מה הם רוצים, אני לא מאמין שזה יקרה, לא מאמין שאגף החקירות יכול להיות מכופף לאיש פוליטי כזה או אחר. זה לא משנה מי - אם זה בן גביר או מישהו אחר, אין דבר כזה, זה לא יכול להיות". 

בכל הנוגע לאיתמר בן גביר בתור השר המיועד לביטחון פנים, אמר: "תראה, אני לא חי עם זה בשלום אבל אני לא מוטרד מזה שהוא יצליח, ברור שהוא לא יצליח. הרי שום סיכוי, לא בגלל שהוא לא הולך בכיוון נכון אלא בגלל שזה זמן קצר מידי. התהליכים הם מורכבים מאוד, בעייתיים מאוד, נמשכים לאורך שנים רבות, בתקופה כזאת של ממשלה הוא לא יכול להציג את הצלחה גם אם הוא יהיה אלוהי. אני מאוד רוצה שכל מה שמדברים עליו, באמת הדברים האלה ישתפרו, אני לא נגדם, אני חושב שהדרך להציג אותם הם בעבודה מאוד מוסדרת לטווחים ארוכים של  10 – 15 שנה, זה לא מהיום למחר. הטווחים הפוליטיים לא מתאימים לפתור את הבעיות האלה לכן אני לא מוטרד מזה שהוא לא יצליח, אני מוטרד מזה שהוא יכול בדרך להרוס את הארגון".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM