מי מאיתנו לא מרגיש מדי פעם משועבד לרצונות לא מוסברים, עם כמיהות למאכלים משונים כפטריות כמהין או חצי סנדוויץ' סלמון עם תוספת חלומי בארומה. התחושה הכללית היא שלמרות שאנו יודעים  שהמאכלים האלו לא בריאים ואף מזיקים לנו, נראה שלהוציא אותם מחיינו זה בגדר משימה בלתי אפשרית.
עד כה הסיבות סביב זה היו ידועות באופן חלקי, אך כעת, מדענים טוענים שהם גילו במדויק למה הדבר המעצבן הזה קורה לנו. קבוצה של חוקרים מהאוניברסיטה האוטונומית של מדריד, ספרד, מצאו שישנן וריאציות גנטיות ספציפיות שמשפיעות על הדרך שבה המוח שלנו מגיב לג'אנק פוד: "רוב האנשים מתקשים לשנות את ההרגלים התזונתיים שלהם, גם כשהם יודעים שזה לטובתם", אמרה סילביה בארסיאנו, מובילת המחקר. "זה קורה מפני שההעדפות שלנו והיכולת שלנו להשיג מטרות או להתמיד בתכנית משפיעות על מה שאנחנו אוכלים ועל היכולת שלנו להתמיד בשינויים תזונתיים".

לטענת החוקרים, זהו המחקר הראשון שמפרט כיצד גנים משפיעים על הרגלי תזונה של קבוצת אנשים בריאים, והם מקווים כי הגילוי הזה יעזור להתאים טיפולים תזונתיים בצורה מדויקת יותר, עבור מי שזקוקים לכך. 
 


במחקרים קודמים, נמצא שיש קשר בין הרכב גנטי לבין דפוסי התנהגות בקרב אנשים בעלי הפרעות אכילה, אך מעט ידוע על ההשפעה הגנטית על הרגלי תזונה בקרב אנשים בריאים. וריאציות גנטיות הן תוצאה של הבדלים קלים בדנ"א, אשר אחראים לשוני בין בני אדם.

במחקר שהמחקר הוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לתזונה מדעית בשיקגו, נבדקה הגנטיקה והרגלי התזונה של 818 גברים ונשים באמצעות שאלון, ובמהלכו מצאו החוקרים שלגנים שנבחנו היה תפקיד מהותי בבחירת המזון וכן הרגלי התזונה של הנבדקים. למשל, אצל אנשים שמתים על שוקולד, נמצא שיש להם וריאציה גנטית ספציפית להורמון האוקסיטוצין, וכן גן הקשור להשמנת יתר, שמשפיע גם צריכת ירקות וסיבים. בנוסף, החוקרים מצאו גנים הקשורים לצריכת שומן ומלח.
החוקרים האופטימיים מאמינים שהממצאים שלהם יוכלו לעזור לפתח טיפול תזונתי מדויק יותר למטופלים. לעניות דעתם, תכנית דיאטה מותאמת אישית תעזור להקטין את הסיכוי לחלות במחלות נפוצות כולל סכרת, מחלות לב וסרטן. "הידע שהושג במהלך המחקר שלנו יפלס את הדרך להבנה טובה יותר של דפוסי אכילה, ויקל על יצירת ייעוץ גנטי מותאם אישית שיהיה מקובל יותר על האינדיבידואל", אמרה בארסיאנו. "כתוצאה מכך תהיה היענות גבוהה יותר ותוצאות מוצלחות יותר".
 

via GIPHY

הצעד הבא של צוות החוקרים הוא לערוך מחקר דומה, על קבוצות אוכלוסיה אחרות, עם תכונות בריאותיות שונות וכן מטען אתני וגנטי שונה. מחקרים כאלו יעזרו לתת תמונה כוללת יותר למשמעות הממצאים וכיצד ליישם את התוצאות שלהם. כמו כן, המטרה היא לבדוק אם וריאציות גנטיות המקושרות לדפוסי תזונה, אחראיות גם לסיכון גבוה יותר לחלות במחלות נפוצות.