ארגון צדקה פתח אתמול את חנות הקונדומים הראשונה בהודו, על מנת להפחית מקרי הידבקות במחלות מין נפוצות, כשהדגש הוא על מחלת האיידס. על פי ארגון The AIDS Healthcare Foundation העומד מאחורי היוזמה, ארגונים ואנשים פרטיים יוכלו כעת לבצע הזמנות טלפוניות או באמצעות המייל, כדי לקבל אספקה הישר אליהם. שיטה זו אמורה לעזור להתגבר על הנושא שנחשב לטאבו חברתי במדינה השמרנית, וכן להבטיח אספקת קונדומים באיכות גבוהה. הודו היא המדינה השלישית בעולם עם ריכוז מקרי האיידס הגובהים ביותר, וכמות האנשים החולים במחלה כיום עומד על כ-2.1 מיליון. אך נתונים מעידים כי קצב ההדבקה הולך ופוחת.

נכון להיום אומנם ניתן לקנות בהודו קונדומים בזול, אך עובדים בתעשיית המין וכן קבוצות אוכלוסייה פגיעות אחרות, חוששים לרכוש אותם הישר מהחנויות, בשל האיסור החברתי. בנוסף, הממשלה בהודו דואגת לחלק קונדומים בחינם דרך מרכזי בריאות ממשלתי, אך פעילי ארגון הבריאות טוענים שלרוב המלאי אינו זמין או מוגבל וכן כי הוא באיכות ירודה. "המימון עבור הקונדומים אינו טוב, הוא נמצא בירידה בכל העולם. קיבלנו בקשות נואשות, ואז הבנו שהודו זקוקה לחנות קונדומים משלה", אמרה טארי פורד, ראש הסנגוריה והמדיניות הגלובלית בארגון. "קונדומים הם הדרך הכי זולה וטובה כדי למנוע הידבקות בנגיף האיידס, כך שהיינו מאוד נסערים מהקיצוץ".


Ingimage :עסקים ואנשים פרטיים יוכלו לבצע הזמנות לכתובת המועדפת. צילום
Ingimage :עסקים ואנשים פרטיים יוכלו לבצע הזמנות לכתובת המועדפת. צילום


לדברי הארגון, התכנית למניעת האיידס של הודו הייתה מוצלחת עד כה, אך ב-2014, הממשלה קיצצה את חלקה במינון, מה שהוביל למחסור בקונדומים וכן בתרופות אנטי-רטרוויראליות לטיפול באיידס. הממשלה אומנם החזירה את המימון שלה לבסוף, אך האוכלוסיות הפגיעות בהודו ממשיכות להיות בסיכון הידבקות, וכן נאלצות להתמודד גם עם הסטיגמה סביב המחלה.
בחודש שעבר, העביר הפרלמנט חוק למניעה ובקרה על איידס, 15 שנים לאחר שהוצג בפני בית המחוקקים. מטרתו של החוק להגן על זכויותיהם של החולים ולשמור עליהם מפני אפליה. "תארו לעצמכם, הצעת חוק אחת הייתה על השולחן במשך 15 שנים", אמרה פורד. אנו חשים מתוסכלים מאוד. אנו עובדים עם ממשלות בכל העולם אבל אין כמו הביורוקרטיה ההודית". היא הוסיפה כי "ביורוקרטיה איטית הורגת אנשים. כל כך הרבה אנשים מתים בשל היעדר בדיקות וטיפול. הודו רוצה להיות שחקנית גלובלית בכלכלה העולמית, אבל אם אתה לא יכול להבטיח אפילו תכנית בריאות בסיסית לאנשים שלך אתה לא יכול להפוך לכזו".