דמיינו לעצמכם יום קייצי לוהט, צהרי היום, השמש קופחת ממרום ואתם זקוקים לדבר מה שיצנן אתכם. אולי שחיה מהירה בירקון? לא, הוא מזוהם, ויגרום לכם להפוך למוטנטים בעלי שלושה ראשים. קפיצה למזרקה המקומית? רק אם אתם רוצים לחטוף איידס ממחטים, ברכות דגים עירוניות? כמות הזבל שזורקים לשם תגרום לכם לקבל פרופיל של מי שנולדו בצ'רנוביל. הים? מזוהם מערסים, אבל זה כבר סיפור ליום אחר.



 המסקנה היא אחת, הכל מזוהם ואין לאן לברוח, אך לא רק לנו, חישבו על כל בעלי החיים האומללים שהמים עבורם הם בית, או אלו שעבורם מקורות מים אלו מהווים מקור שתייה ואוכל. בדיוק בשל הזיהום ההולך וגובר ובעולמנו, החליטו שלושה סטודנטים מן האוניברסיטה הלאומית לאומנויות בטאיוואן, להכין תערוכה אמנותית גאונית למדי עם מסר חינוכי. הסטודנטים, הכינו את המיצג הקרוי "עבודות קרח מ-100% מי שפכים טהורים" כפרויקט הגמר שלהם, ובמהלכו יצרו במו ידיהם לא פחות ממאה "קרטיבים", שעשויים ממים מזוהמים שנלקחו מרחבי טאיוואן.



מוצר יפה עם אמת מכוערת.פייסבוק
מוצר יפה עם אמת מכוערת.פייסבוק

 

על פי taiwannews, הסטודנטים עבדו קשה מאוד, ואת 100 הקרטיבים הכינו מדגימות מים שנלקחו מ-100 מקורות מים מזוהמים ברחבי המדינה האסיאתית, ולאחר מכן ציפו את הקרטיבים בשרף פוליאסטר. על פי הסטודנטים שהכינו את הפרויקט, הם ניסו לעורר מודעות בנושא זיהום מים באמצעות כרזות, אך ללא הצלחה. על כן הם החליטו לנסות גישה שונה, על ידי שימוש במוצר שכולם אוהבים, והצגתו בצורה דוחה, שתגרום להלם בקרב  הקהל. זה, לדעתם יצור אפקט רב יותר.

מאחר ולקרטיבים יש נטייה להפוך במהרה למים, הסטודנטים יצרו תבניות מדויקות של הקרטיבים באמצעות שרף פוליאסטר, ששימרו באופן מושלם את כל הזוהמה והשאריות שנמצאו בתוך המים- מינים פולשניים, פסולת תעשייתית וסוגי פסולת רבים ומגוונים. כך למשל באחד המקורות, נמל בשם דונשי נמצאו חתיכות של רשתות לדיג וכן בדלי סיגריות.
 
 

הכנת הפרויקט הענק ערכה שנה, במהלכו אספו הסטודנטים דגימות מים, הכינו תבניות ואפילו יצרו אריזות ייחודיות לכל אחד אחד מ-100 הקרטיבים.
כדי להבטיח שלא יעבדו לשווא, הקבוצה ערכה ניסיון על בני הכיתה שלהם. הם נתנו לכל אחד קרטיב ולאחר שהם הורידו את העטיפה התגובה של כולם הייתה זהה:  "זה כל כך יפה, זה נראה ממש טעים". אבל אז כשהסטודנטים חשפו בפניהם ממה זה עשוי באמת, כולם נגעלו והרבה אף נבהלו וברחו מהמקום.
 
 

פרויקט הגמר של הסטודנטים יהיה מועמד בתחרות בשם "Young Pin Design Award" , ויוצג במרכז הסחר העולמי של טייפה. במהלך סוף החודש הנוכחי. במסגרת התערוכה, הקרטיבים מוצגים על קירות, וליד כל קרטיב נכתב הסבר מהיכן נלקחו המים ומה הוא מכיל.

עיצוב עם מסר חשוב. פייסבוק
עיצוב עם מסר חשוב. פייסבוק

 
נתון מדאיג שמצאו הסטודנטים במהלך הפרויקט הוא שבעוד שהם אספו בין היתר גם מי ביוב, הרבה ממקורות המים האחרים מהם לקחו דגימות היו מזוהמים יותר.