למרות מה שנהוג לחשוב, יכולת חיזוי סכנות אינה מנת חלקם של גיבורי-על בלבד. אמנם בני אדם לא יכולים לעוף כמו סופרמן או לטפס על קירות כמו ספיידרמן, אבל בדומה להם וגיבורי -על נוספים, גם לבני האדם יש יכולת לזהות תרחישים מסוכנים עתידיים כדי לחמוק מהם. על פי מחקר חדש, שנעשה בידי חוקרים מ-Radboud University Nijmegen, הולנד, כאשר אנו צופים אירוע עתידי, אנו מדמיינים באופן אוטומטי בעיני רוחנו את מה שעומד להתרחש. טכניקת "ניבוי" זו עוזרת לנו לקבל החלטות במהירות רבה בסיטואציות קריטיות (למשל, התחמקות ממכונית שנוסעת לעברינו כשאנו חוצים כביש).

במחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי Nature Communications, החוקרים מצאו כי מערכת הראיה שלנו מאפשרת לנו לחזות אירועים מראש במהירות של פי שניים לפחות מאשר החזייה באירועים הקוראים בפועל. כשל כך, יש לנו מספיק זמן "לחשב מסלול מחדש", ולבחור בדרך אחרת שתספק לנו תוצאות טובות יותר (למשל, לחשב את המסלול שכדור שנזרק אלינו יעשה כדי שנוכל לתפוס אותו). "הראייה האנושית היא מאוד מפורטת ויש לה, לדוגמה, רזולוציות טובות בהרבה בהשוואה לחושים אחרים כמו חוש שמיעה וחוש הריח", סיפר דר"ר מתיאס אקמן, חוקר מוביל במחקר. "עם זאת, ראייה היא בעצם אטית באופן יחסי, ולוקח כ-200 אלפיות השנייה כדי 'לשגר' מידע מהעיניים שלנו אל קליפת הראייה שלנו. המשמעות היא, שאנחנו כל הזמן מתבוננים אל העבר(הקרוב)".

צוות החוקרים מאמין שהמוח שלנו פיתח דרכים, מכניזמים, כדי "לבטל" את העיכוב בהעברת המידע מהעיניים לקליפת הראייה, כלומר בין הרגע שבו העיניים שלנו מבחינות במשהו לרגע שבו התמונה מגיע למוח שלנו. אחד המכניזמים שהם מציעים, וגם מוצג במחקר, הוא ניסיון בלתי פוסק "לנבא" תרחישים באירועים עתידיים. "בעולם בו אנו חיים יש תבניות רבות, והוא מחובר למשל בידי חוקים פיזיקליים. תפוח תמיד ייפול על הרצפה. מכונית נוסעת לא יכולה לפתע להילעלם ולהופיע במקום אחר", הסביר ד"ר אקמן. " אנו יכולים להשתמש במידע הזה של חוויות העבר על מנת כדי ליצור ניבויים 'מושכלים' לגבי מה שהולך לקרות בעתיד"
מחקרים רבים שנעשו על הליכי קבלת החלטות אצל בני אדם התמקדו באובייקטים סטטיים, אבל בחיי היום יום אנו מתמודדים פעמים רבות עם אובייקטים נעים, ואנו צריכים לחזות את התנועה שלהם. "דמיינו שאתם עומדים בכביש, מכונית מתקרבת ואתם צריכים להחליט האם לחצות או האם לחכות שהמכנוית תעבור'", אמר אקמן. "המחקר שלנו מציע שמערכת הראייה שלנו יכולה לחזות במהירות את מסלול המכונית, ובכך לעזור לנו עם ההחלטה שלנו האם לחכות או לא".
במהלך המחקר השתתפו 29 משתתפים בריאים בוגרים, כשהמטרה הראשונית של החוקרים הייתה לבדוק איך המוח האנושי חוזה תנועתיות כזו. תחילה, בפני המשתתפים הוצג רצף של נקודות. על ידי שימוש בסריקות מוח שנעשו באמצעות דימוי תהודה מגנטית תפקודי ("fMRI"), החוקרים יכלו לראות את דפוס הפעילות העצבית המלווה את רצף הנקודות הללו. לאחר מכן, בפני המשתתפים הוצגה רק הנקודה הראשונה, ובעוד דפוסי הפעילות העצבית היו זהים, הפעם הם הופיעו בצורה מואצת-קדימה.
לדעת החוקרים, התוצאות מעידות כי חיזוי מראש של אירועים בצורה מואצת קדימה, יכולה להיות הדרך באמצעותה אנו יכולים לחזות במהירות מסלולים של חפצים נעים בחיי היום יום. "מצאנו כי המערכת החזותית שלנו יכולה להריץ קדימה מסלולים במהירות של לפחות פי שניים מאשר התרחשותם בפועל", ספיר ד"ר אקמן. "הם נותנים לנו מספיק זמן לחזור את המסלול ולפעול בהתאם".

via GIPHY